Haku
page shape 1 page shape 2 page shape 3

Somenostot

Aikakausmedian Instagram-postausten klikattavat linkit.

Esittelyssä kaikkien aikojen ensimmäisen Vuoden printtimainos -kisan tuomaristo!

Esittelyssä kaikkien aikojen ensimmäisen Vuoden printtimainos -kisan tuomaristo!

Vuoden printtimainos -kisan voittajat valitsevat SEKin Laura Syväniemi, Folk Finlandin Paula Orre, Bob the Robotin Hermanni Kanerva ja Ivalo Creative Agencyn Inke Ketonen. He toivovat näkevänsä kisassa huippuunsa hiottuja luovia ratkaisuja ja yllättyvänsä töiden laadusta kuin olisi vuosi 2010.

Osallistu Editkilpailuun nyt!

Osallistu Editkilpailuun nyt!

Editkilpailu 2025 on nyt käynnissä! Lue lisää sarjoista ja ilmoittaudu kisaan nyt!

Mitä Editkilpailun ilmoittautumislomakkeella kysytään ja mitä materiaalia ehdotukseen tarvitaan? Kokosimme täsmäohjeet joka sarjaan!

Mitä Editkilpailun ilmoittautumislomakkeella kysytään ja mitä materiaalia ehdotukseen tarvitaan? Kokosimme täsmäohjeet joka sarjaan!

Kuka voi ilmoittautua kisaan, millaisiin kysymyksiin pitää vastata ja mitä ehdotukseen liitetään mukaan? Kokosimme juttuun kaiken tarpeellisen tiedon Editkilpailun ilmoittautumisesta, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman helppoa ja sujuvaa!

Printti ei kuole sitten millään – uudessa kilpailussa etsitään vuoden parasta printtimainosta

Printti ei kuole sitten millään – uudessa kilpailussa etsitään vuoden parasta printtimainosta

Printti on parhaimmillaan edelleen kaunein ja rohkein, mainonnan eliittisuoritus. Siksi se ansaitsee oman kilpailunsa. Ilmoittautuminen uuteen kisaan on nyt käynnissä.

Uuden Ajankuvan suosio yllätti – painos tilattiin loppuun ennätysajassa

Uuden Ajankuvan suosio yllätti – painos tilattiin loppuun ennätysajassa

Ajankuvan juttuja voi lukea maksutta digilehdestä ja Aikakausmedian verkkosivuilta.

Kuukauden aikkarimainos luottaa huumorin voimaan –"Se on ollut Aku Ankan DNA:ssa aina"

Kuukauden aikkarimainos luottaa huumorin voimaan –"Se on ollut Aku Ankan DNA:ssa aina"

Lokakuun parhaissa mainoksissa hurmataan lukija huumorilla ja tehdään makumatka maailman ympäri. Kuukauden parhaat mainokset olivat Aku Ankalla, Alkolla ja WordDivella.

Aikakausmedia toi printtilehden takaisin – ”Ala ansaitsee oman lehden”

Aikakausmedia toi printtilehden takaisin – ”Ala ansaitsee oman lehden”

Perusteellisesti uudistunut Ajankuva ilmestyy jälleen. Lehti on alalla työskenteleville maksuton, ja ensimmäisen uudistuneen numeron voi tilata niin kauan kuin painosta riittää.

Ilmoittautuminen Editkilpailuun 2025 on nyt auki!

Ilmoittautuminen Editkilpailuun 2025 on nyt auki!

Tutustu sarjoihin ja ilmoittaudu mukaan kilpailusivustolla.

Avun tuottaja Milka Sauvala avaa tehokkaan editoinnin saloja – ilmoittaudu koulutukseen nyt!

Avun tuottaja Milka Sauvala avaa tehokkaan editoinnin saloja – ilmoittaudu koulutukseen nyt!

Millainen merkitys hyvällä briiffauksella on editointityöhön? Ja miksi juttuja on ylipäänsä hyvä editoida? Aikakausmedian koulutuksessa 27. marraskuuta pureudutaan aikakauslehtijuttujen editointiin Apu-lehden tuottajan Milka Sauvalan opastuksessa. Huom! Jutun lukeminen vaatii kirjautumisen jäsensivulle.

Miten aikakauslehteen saadaan parhaat mahdolliset kuvat? Antti Yrjönen jakaa vinkit kuvien tilaajalle

Miten aikakauslehteen saadaan parhaat mahdolliset kuvat? Antti Yrjönen jakaa vinkit kuvien tilaajalle

Miten tilaajan kannattaa toimia, jotta yhteistyö kuvaajan kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa? Valokuvaaja Antti Yrjönen jakoi Magazine Symposiumissa vinkkinsä hyvien kuvien tilaamiseen.

Suomen Luonto nousi somen suurimmaksi aikakausmediaksi – "Vahvat luontokuvat ja -videot koskettavat"

Suomen Luonto nousi somen suurimmaksi aikakausmediaksi – "Vahvat luontokuvat ja -videot koskettavat"

Suomen Luonto on nyt somen suurin aikakausmedia. Lehden verkkotuottajat Annakaisa Vänttinen ja Roosa Roivainen paljastavat, mistä suuri somesuosio johtuu ja jakavat viisi vinkkiä koukuttavan somen tekemiseen.

Haluatko uudistuneen Ajankuva-lehden kotiisi maksutta? Ennakkotilaa lehti 10.11. mennessä!

Haluatko uudistuneen Ajankuva-lehden kotiisi maksutta? Ennakkotilaa lehti 10.11. mennessä!

Aikakausmedian uudistunut ja upea printtilehti Ajankuva 2025 ilmestyy marraskuun lopulla. Muhkea 84-sivuinen lukupaketti inspiroi, innostaa ja kokoaa yhteen alan kiinnostavimmat ilmiöt ja ihmiset.

Aikakauslehtien parissa viihdytään pidempään kuin ennen – katso pisimpään luettujen lehtien lista!

Aikakauslehtien parissa viihdytään pidempään kuin ennen – katso pisimpään luettujen lehtien lista!

Aikakauslehden parissa vietetään keskimäärin 54 minuuttia. Suomen Kuvalehti säilytti ykkössijan pisimpään luettuna aikakauslehtenä huikealla 1 tunnin 38 minuutin numerokohtaisella lukuajallaan.

Vieraskielisten lukutottumukset, uutiskirjestrategiat, ilmastonmuutosjournalismi ja aikkarit poikkeusoloissa – tässä ovat tutkimusapurahan saajat!

Vieraskielisten lukutottumukset, uutiskirjestrategiat, ilmastonmuutosjournalismi ja aikkarit poikkeusoloissa – tässä ovat tutkimusapurahan saajat!

Toista kertaa jaettavaa Aikakausmedian tutkimusapurahaa saivat Kantar Media Finland, Viestintäluotsi, Petri Korhonen ja Suvi Tuomisto.

Alkusyksyn paras mainos yhdistää ikonisen brändin ja myyttisen hahmon

Alkusyksyn paras mainos yhdistää ikonisen brändin ja myyttisen hahmon

Elo–syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti ikonisesta hahmosta voimaa ammentava Aarikka. Kunniamaininnat saivat tyhjän mainospaikan hyödyntänyt Rapport ja mehevällä typografialla leikittelevä Vaasan.

Supersuositun Magazine Symposiumin teemana on rohkeus – ilmoittaudu mukaan nyt!

Supersuositun Magazine Symposiumin teemana on rohkeus – ilmoittaudu mukaan nyt!

Aikakausmedia-alan perinteinen Magazine Symposium järjestetään 11. marraskuuta. Varmista paikkasi, ja ilmoittaudu mukaan!

Tässä ovat painettujen aikakauslehtien jättiläiset ja kasvajat – Pirkalle yli 45 000 uutta lukijaa

Tässä ovat painettujen aikakauslehtien jättiläiset ja kasvajat – Pirkalle yli 45 000 uutta lukijaa

Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2025) mukaan Pirkka kasvatti lukijamääräänsä yli 45 000:lla ja oli painettujen aikakauslehtien kovin kasvaja. Kasvua selittää esimerkiksi se, että Pirkassa sisältöjä kehitetään jatkuvasti lukijapalautteen perusteella. Katso jutusta suurimmat ja eniten uusia lukijoita saaneet printtilehdet!

Minne katosivat lastenlehdet?

Minne katosivat lastenlehdet?

Moni lastenlehti on viime vuosina lopettanut tai siirtynyt verkkoon, mutta olemassa olevien lehtien kysynnän lasku on taittunut. Mikä on painetun lastenlehden merkitys tässä ajassa ja onko sillä tulevaisuutta?

Mitä tuoreet KMT-luvut kertovat aikkareista? Vielä ehdit ilmoittautua maksuttomaan tietoiskuun!

Mitä tuoreet KMT-luvut kertovat aikkareista? Vielä ehdit ilmoittautua maksuttomaan tietoiskuun!

Kansallisen Mediatutkimuksen tuoreita tutkimustuloksia käydään läpi Aikakausmedian jäsenille maksuttomassa tietoiskussa torstaina 2.10. Ilmoittaudu mukaan nyt!

Matkailun suosio näkyy matkalehdissä lukijamäärien kasvuna – "Lehdessä panostetaan unelmien nojatuolimatkoihin"

Matkailun suosio näkyy matkalehdissä lukijamäärien kasvuna – "Lehdessä panostetaan unelmien nojatuolimatkoihin"

Matkailu elää pandemian jälkeen uutta nousukauttaan, mikä näkyy matkailulehtien suosion kasvuna. Mondo, Matka ja Caravan kasvattivat kaikki lukijamääriään niin digissä kuin printissä.

Tutkimusapurahat 2025

Tutkimusapurahat 2025

Aikakausmedia jakaa vuonna 2025 apurahaa aikakausmedia-alaa hyödyttäville tutkimushankkeille. Tutkimusrahaa on jaossa 30 000 euroa, ja sitä voi hakea kuka tahansa. Haku alkoi tällä sivulla 11. elokuuta ja päättyy syyskuun lopussa.

Aikakausmedioiden digilukeminen nousussa – 77 prosenttia lehdistä kasvatti digiyleisöään

Aikakausmedioiden digilukeminen nousussa – 77 prosenttia lehdistä kasvatti digiyleisöään

Aikakausmedioiden lukeminen digissä yleistyy kaikissa ikäryhmissä, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2025). Katso jutusta lista eniten yleisöään kasvattaneista lehdistä!

Kansallinen Mediatutkimus 2025: Näitä tilattavia aikakauslehtiä luetaan eniten

Kansallinen Mediatutkimus 2025: Näitä tilattavia aikakauslehtiä luetaan eniten

Tilattavista aikakauslehdistä luetuimmat ovat Seiska, Me Naiset ja Kotiliesi, joista kukin tavoittaa yli puoli miljoonaa lukijaa eri kanavissa. Eniten yleisöään kasvatti Tekniikka&Talous, joka sai peräti yli 131 000 uutta lukijaa.

Aikakausmedian tutkimusapurahahaku on nyt käynnissä – lue 5 vinkkiä hyvän hakemuksen tekemiseen!

Aikakausmedian tutkimusapurahahaku on nyt käynnissä – lue 5 vinkkiä hyvän hakemuksen tekemiseen!

Millainen hakemus kannattaa tehdä ja paljonko apurahaa kannattaa pyytää? Entä onko aihe tarpeeksi alaa hyödyttävä? Kokosimme tähän juttuun viisi vinkkiä, jotka auttavat hyvän hakemuksen tekemisessä.

MediaGuru-koulutus perehdyttää mediasuunnitteluun – koulutuksen voi suorittaa maksutta vuoden loppuun saakka

MediaGuru-koulutus perehdyttää mediasuunnitteluun – koulutuksen voi suorittaa maksutta vuoden loppuun saakka

MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Koulutukseen kannattaa ilmoittautua nyt, sillä se on maksuton vuoden 2025 loppuun.

TEK-lehden Henrik Muukkonen tekee lehteä diplomi-insinööreille – "Pitää olla tarkkana ja selkä suorana"

TEK-lehden Henrik Muukkonen tekee lehteä diplomi-insinööreille – "Pitää olla tarkkana ja selkä suorana"

Toimituspäällikkönä TEK-lehdessä työskentelevä Henrik Muukkonen seuraa työelämän, yhteiskunnan ja tekniikan kehitystä Tekniikan Akateemiset TEKin jäsenten näkökulmasta – ja pysyttelee tarkkana. Jäsenkunta on laaja ja moninainen, ja aina kun johonkin suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää.

80-vuotias Koululainen on onnistunut lyömään kampoihin älypuhelimille – "Printtilehti houkuttaa tekemään asioita ruudun tuijottamisen sijaan"

80-vuotias Koululainen on onnistunut lyömään kampoihin älypuhelimille – "Printtilehti houkuttaa tekemään asioita ruudun tuijottamisen sijaan"

1940-luvulta asti ilmestynyt Koululainen on yksi harvoista lapsille suunnatuista aikakauslehdistä. Lehden tuottaja Liina Putkonen uskoo, että yksi suosion salaisuuksista on se, että sitä tehdään lapsille ja lasten kanssa, ei puhuttelemalla lapsia ylhäältä alaspäin.

Uusi uhka Googlelta: tekoälytiivistelmät nakertavat mediasivustojen liikennettä

Uusi uhka Googlelta: tekoälytiivistelmät nakertavat mediasivustojen liikennettä

Toukokuussa tulleiden tiivistelmien vaikutus näkyy jo, kertoo Aikakausmedian kysely.

Mitä on Aikakausmedian edunvalvonta ja mitä sillä tavoitellaan? Viisi kysymystä ja vastausta edunvalvonnasta

Mitä on Aikakausmedian edunvalvonta ja mitä sillä tavoitellaan? Viisi kysymystä ja vastausta edunvalvonnasta

Edunvalvonta on vaikuttamista sääntöihin ja päätöksiin, joilla on merkitystä jäsenten liike- tai julkaisutoimintaan. Mutta miten edunvalvontaa Aikakausmediassa tehdään ja millaisiin asioihin sillä on onnistuttu vaikuttamaan? Edunvalvonnasta vastaava Aikakausmedian johtaja Mikko Hoikka kertoo.

Syksy tuo tullessaan huippumielenkiintoisia koulutuksia ja tapahtumia – tutustu ja ilmoittaudu mukaan!

Syksy tuo tullessaan huippumielenkiintoisia koulutuksia ja tapahtumia – tutustu ja ilmoittaudu mukaan!

Aikakausmedia tarjoaa jäsenilleen runsaasti koulutuksia, tutkimusjulkistuksia, tietoiskuja ja muita tapahtumia ammattitaidon ylläpitämiseksi ja lehden kehittämisen tueksi. Suurin osa tilaisuuksista on käteviä webinaareja, mutta myös livetapahtumiin, kuten vuotuiseen Magazine Symposiumiin, kannattaa ehdottomasti osallistua. Tähän juttuun on koottu syksyn runsas tarjonta. Missä nähdään? Huom! Jutun lukeminen vaatii kirjautumisen!

TBWA palkittiin Vuoden aikakauslehtimainoksesta: ”Printti on yhä kuningaslaji”

TBWA palkittiin Vuoden aikakauslehtimainoksesta: ”Printti on yhä kuningaslaji”

Mainostoimisto TBWA\Helsinki hallitsi Editkilpailun 2024 shortlistoja kolmella vaikuttavalla mainoksella, joista voittajaksi nousi Alkon kyykkyviinikäsitteellä leikittelevä Qucqu. Mutta miten printtimainoksella erotutaan tämän päivän digikohinan joukosta? Senior creative Jukka Mannio vastaa!

Aikakausmedia rahoittaa jälleen alaa hyödyttäviä tutkimuksia – jaossa yhteensä 30 000 euroa

Aikakausmedia rahoittaa jälleen alaa hyödyttäviä tutkimuksia – jaossa yhteensä 30 000 euroa

Aikakausmedia jakaa jälleen tutkimusapurahaa alaa hyödyttäviin tutkimuksiin. Tutkimusrahaa on jaossa 30 000 euroa ja sitä voi hakea kuka tahansa. Haku on käynnissä 30. syyskuuta saakka.

Kesän pelkistetty voittajamainos antaa tilaa tunteelle ja tulkinnalle

Kesän pelkistetty voittajamainos antaa tilaa tunteelle ja tulkinnalle

Kesä- ja heinäkuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa parhaita mainoksia tekivät Lexus, Karhu ja Nykytaiteen museo Chappe.

Toimittaja Lauri Nurmen Sanna Marin -kirja aloitti keskustelun luottamuksellisen tausta-aineiston käytöstä – JSN:ltä uusi ohjeistus

Toimittaja Lauri Nurmen Sanna Marin -kirja aloitti keskustelun luottamuksellisen tausta-aineiston käytöstä – JSN:ltä uusi ohjeistus

Julkisen sanan neuvosto on julkaissut ohjeistuksen luottamuksellisen tausta-aineiston käytöstä. Aikakausmedian johtaja Mikko Hoikka toivoo, että uutta ohjeistusta tulkitaan jatkossa huolellisesti.

Palkitun Kotitalon menestysresepti: “Haluamme kertoa taloyhtiöiden asioista selkeästi ja visuaalisesti”

Palkitun Kotitalon menestysresepti: “Haluamme kertoa taloyhtiöiden asioista selkeästi ja visuaalisesti”

Lukijoita ei tarvitse houkutella klikkiotsikoilla, jos he saavat hyödyllisiä juttuja kiinnostavasti paketoituna. Vuoden ammatti- ja järjestömediaksi Editkilpailussa valittu Kotitalo todistaa, että taloyhtiöiden arki on aiheiden ehtymätön aarreaitta.

Suurin osa aikakausmedioiden tuloista tulee lukijoilta – vuonna 2024 tilaustuotot olivat 193,7 miljoonaa

Suurin osa aikakausmedioiden tuloista tulee lukijoilta – vuonna 2024 tilaustuotot olivat 193,7 miljoonaa

Aikakausmedioiden tuotot olivat vuonna 2024 yhteensä 282,3 miljoonaa euroa. Luku koostuu tilauksista, irtonumeromyynnistä ja mainostuloista. Tuotoista peräti 83 prosenttia tulee lukijoilta, eli tilauksista ja irtonumeromyynnistä. 17 prosenttia aikkareiden tuloista kertyy mainosmyynnistä.

Voisiko ammattimedia saada tuloja koulutuksista? Tule kuulemaan Shaker-lehden tutkimustuloksia maksuttomaan webinaariin!

Voisiko ammattimedia saada tuloja koulutuksista? Tule kuulemaan Shaker-lehden tutkimustuloksia maksuttomaan webinaariin!

Anniskelualan ammattilehti Shaker halusi selvittää, voisiko lehti laajentua koulutuskonseptiksi ja olisiko sille kaupallista kysyntää. Maksuttomassa webinaarissa 28.8. kuulemme tutkimuksen tuloksia. Huom! Jutun lukeminen vaatii kirjautumisen!

×

Haku: