29.05.2019

Media- ja markkinointialan lukutaitositoumus edistää nuorten osallisuutta ja lukutaitoa

Sitoumuksen tavoitteena on kehittää konkreettisia toimia nuorten lukijoiden huomioimiseksi. Mukaan on ilmoittautunut jo 22 yritystä.

Aikakausmedian, IAB Finlandin ja Sanomalehtien Liiton yhteinen Kunnioitamme nuorta lukijaa -sitoumus haastaa media- ja markkinointiviestintäalan toimijat huomioimaan nuoren yleisön aiempaa paremmin.

Sitoumuksen tavoitteena on edistää nuorten lukutaitoa ja osaamista digitalisoituvassa ja monimutkaistuvassa maailmassa. Se kannustaa mediayrityksiä vahvistamaan rooliaan mediakasvattajina sekä miettimään, käsitelläänkö sisällöissä tarpeeksi nuorille relevantteja aiheita ja kuuluuko mediassa riittävästi myös nuorten ääni.

Kunnioitamme nuorta lukijaa on alan yhteinen kattositoumus, jonka alla jokainen media voi laatia oman sitoumuksensa ja valita toimet, joilla aikoo nuoret lukijat jatkossa huomioida. Pienikin teko riittää, mutta tärkeintä on kehittää toimintaa tai tehdä jotain täysin uutta. Yritykset voivat esimerkiksi tehdä enemmän kouluvierailuja, ottaa TET-harjoittelijan, lisätä nuoria haastateltavia tai laatia nuorille kohdistetulle sisällölle oman somestrategian. On myös tärkeää muistaa, että nuoria eivät kiinnosta pelkät nuortenlehdet ja ”nuorten aiheet”.

Tähän mennessä mukaan on ilmoittautunut 20 sanoma- ja aikakauslehteä sekä kaksi markkinointiviestintäalan yritystä: Aikakauslehdistä mukana ovat Apu, Apu Juniori, Demi, Lapsen Maailma, Näkyvä Nainen, Taloustaito ja Trendi. Sanomalehdistä mukaan ovat ilmoittautuneet Aamulehti, Kaarina-lehti, Keskisuomalainen, Kunnallislehti, Kurikka-lehti, Loimaan Lehti, Länsi-Suomi, Pogostan Sanomat, Rantalakeus, Raumalainen, Satakunnan Kansa, Suur-Jyväskylän Lehti ja Uutis-Jousi. Markkinointiviestintäalan yrityksistä mukana ovat Dentsu Aegis Network ja Storybound.

Median rooli lukutaidon tukijana on keskeinen

Suomalaiset nuoret ovat lukijoina edelleen maailman kärkijoukossa. Erot lukutaidossa ovat kuitenkin huolestuttavat: joka kymmenes peruskoulun päättävä nuori ei saavuta riittävää lukutaitoa.

Monipuolinen ja vahva lukutaito on välttämätön kansalaistaito, ja median rooli on sen edistämisessä keskeinen. Lukemaan oppii lukemalla, ja monipuolinen mediankäyttö vahvistaa lukutaitoa sekä kykyä ymmärtää, tulkita ja tuottaa yhä moninaisempia sisältöjä. Samalla vahvistuvat osallistumisen ja vaikuttaminen taidot ja ymmärrys maailmasta.

Lukutaitositoumus on toteutettu Valtioneuvoston kanslian ylläpitämällä Sitoumus2050-työkalulla. Se on käytännön väline Agenda 2030:n tavoitteiden toteuttamiseksi Suomessa. Kukin sitoumus toteuttaa yhtä tai useampaa kestävän kehityksen ohjelman tavoitetta.

Piia Matikainen, mediakasvatusasiantuntija
piia.matikainen@aikakausmedia.fi