Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

04.03.2018

Suomalainen onlineuutismedia on maailman vahvimpia

Kotimainen media tavoittaa kuukausittain lähes jokaisen suomalaisen netinkäyttäjän. FIAM, Finnish Internet Audience Measurement, mittaa nyt viralliset internetin yleisötiedot verkkosivustoista ja sovelluksista. Uudessa mittauksessa on mukana lähes kaikki suomalaiset mediayhtiöt ja mittaus on avoin kaikille muillekin verkkosivustoille.

Kotimaiset mediayhtiöt tavoittavat kuukausittain tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla 94,3% suomalaisista internetinkäyttäjistä ja mobiililaitteilla nettiä käyttävien tavoittavuus on lähes täysi sata, 99,4%.

- Ensimmäisten virallisten, helmikuun tulosten perusteella nähdään, että kotimaisten medioiden tavoittavuus on erinomainen, toteaa tilaajia edustavan Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä.

FIAMin pohjalla ovat comScoren yleisömittaustuotteet. comScore on tehnyt vertailua muutamien Euroopan maiden osalta, jossa heidän mittauksensa on käytössä samaan tapaan kuin Suomessa. Kahdenkymmenen suurimman median joukkoon mahtuu Suomessa comScoren selvityksen mukaan peräti 12 kotimaista verkkosivustoa, kun vastaava luku vertailumaista Espanjassa on kuusi ja Iso-Britanniassa vain kolme sivustoa. Pohjoismaalaisten median kulutus poikkeaakin muusta Euroopasta, Norjassakin kotimaisia medioita on 11 suosituimpien joukossa. Vertailussa on tarkasteltu tietokoneilta tapahtuvaa käyttöä.

- Median kulutus on erittäin kotimaista ja erityisesti uutismedia on globaalisti vertailtuna vahva Suomessa, kertoo comScoren myyntijohtaja Juha Ourila.

Suuret uutismediat tavoittavatkin Suomessa erittäin hyvin. Kaupallisista medioista suurin, Ilta-Sanomat tavoittaa 75% kaikista internetin käyttäjistä joko tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla, kun vertailumaiden vastaavat suurimmat mediat Daily Mail (UK) tavoittaa 52% ja El pais (Espanja) 57% omien maidensa internetin käyttäjistä. Seuraavaksi suurimpien medioiden kohdallakin erot tavoittavuudessa ovat niin ikään parikymmentä prosenttiyksikköä. Vertailtuna amerikkalaisiin uutismedioihin erot ovat vielä tätäkin suurempia.

Median kulutuksen ilmiöt ja maailman tapahtumat näkymät myös FIAMissa

Helmikuussa suurimmaksi mediaksi nousi Yle, joka tavoitti 81% internetinkäyttäjistä, suurin kasvu oli olympialaisia esittäneessä Yle Areenassa. Kokonaisuudessaan eri medioiden urheiluosioiden kuukausitavoittavuus kasvoi 19% tammikuusta. Kuukausikohtaisia eroja tuloksissa on näin ollen myös suurten medioiden osalta.

Helmikuun suurimmat mediat ja niiden FIAM Kuukausitavoittavuudet ovat tämän tiedotteen alla. Kaikkien raportoitujen medioiden kuukausitavoittavuudet ovat FIAMin internetsivustolla , jossa julkaistaan kuukausittain uusimmat luvut.

Mittaus itsessään on kuukausitavoittavuuslukuja laajempi ja ne sisältävät myös muun muassa vierailujen määrän, keskimääräisen päivän tavoittavuuden ja käyttöminuutit. Kaikkea tietoa voidaan tarkastella myös eri sukupuoli- ja ikäryhmissä sekä eri päätelaitteiden ja alustojen osalta.


Verkkosivustot ja sovellukset

Kuukausitavoittavuus on sivustoilla ja sovelluksissa eri päätelaitteilla käyneiden suomalaisten internetin käyttäjien määrä. Mittauksessa huomioidaan yhden käyttäjän eri laitteiden käyttö ja luvussa on tietokoneilla, älypuhelimilla ja tableteilla tapahtuva selain- ja sovelluskäyttö. Internetin käyttäjien määrä on 4 608 000 suomalaista.

Kuukausitavoittavuus helmikuu 2018

 1  Yle   3 710 308
 2  Ilta-Sanomat  3 467 989
 3  Iltalehti   3 209 442
 4  MTV   3 053 718
 5  Helsingin Sanomat   3 047 428
 6  Suomi24   2 233 570
 7  Tori  1 994 910
 8  Oikotie  1 959 235
 9  Kauppalehti   1 754 359
 10  Nelonen Media   1 729 406
 11  Etuovi.com ja Vuokraovi.com   1 695 820
 12  Vauva  1 594 544
 13  Nettiauto  1 385 095
 14  Aamulehti   1 331 791
 15  Fonecta.fi  1 293 631
 16  Kaksplus  1 209 393
 17  Anna  1 164 460
 18  Kotikokki  1 083 310
 19   Seiska  1 053 223
 20  Me Naiset   1 045 206

Lähde: FIAM - comScore MMX MP, helmikuu 2018

» Kaikkien raportoitujen medioiden kuukausitavoittavuudet

Mittaus itsessään on  kuukausitavoittavuuslukuja laajempi, ja se sisältää myös muun muassa vierailujen määrän, keskimääräisen päivän tavoittavuuden ja käyttöminuutit. Kaikkea tietoa voidaan tarkastella myös eri sukupuoli- ja ikäryhmissä sekä eri päätelaitteiden ja alustojen osalta.

« Takaisin listaan


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet yli 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille