Haku

Kaksplussan lukijat vaativat verkkopalvelulta paljon – näin supersuosittu saitti uudistettiin

Kaksplussan suosittu verkkosivusto on uudistunut. Käyttäjätutkimuksen avulla selvitettiin, keitä lukijat ovat, sivuston rakennetta selkeytettiin ja mainoselementtejä parannettiin. Visuaalista ilmettä raikastettiin ja aikanaan printtikäyttöön tehdystä logosta luotiin modernimpi versio. Myös supersuositut laskurit, kuten raskaus- ja ovulaatiolaskurit sekä nimikone uudistettiin.

Ensimmäinen askel projektissa oli käyttäjäryhmien määrittäminen. Kaksplussan päätoimittaja Annina Pennonen sanoo, että vuonna 2019 brändin muuttuessa kokonaan verkkomediaksi tuntuma lukijoihin vähän hävisi. 

– Tiesimme verkkokäyttäjistä paljon vähemmän kuin aikoinaan printin lukijoista. Halusimme ihan aluksi selvittää käyttäjäryhmämme, jotta sivusto pystyttiin suunnittelemaan juuri heidän tarpeitaan ajatellen, hän sanoo.

 

Huomasimme, että lukijamme ovat hyvin valveutunutta porukkaa ja he vaativat verkkopalvelulta paljon. Erityisen tärkeää oli sivuston hyvä käytettävyys ja raikas ilme.

Kaksplus toteutti laajan markkinatutkimuksen, jonka tulosten perusteella luotiin käyttäjäsegmentit. Kohderyhmästä löytyi neljä erilaista käyttäjäryhmää: vauvahaavelijat ja ensimmäistä lastaan odottavat, esikoisensa saaneet vauvaperheet, useamman lapsen perheet sekä muut, jotka ovat jollakin tavalla lapsiperheen lähipiiriin kuuluvia kuten esimerkiksi isovanhempia, kummeja, bonusvanhempia tai alan ammattilaisia. 


Päivitetyllä saitilla sisältö on jaoteltu käyttäjäryhmien ja kiinnostuksen aiheiden mukaan. 

Kaksplussan lukijat ovat 20–40-vuotiaita.

– Huomasimme, että lukijamme ovat hyvin valveutunutta porukkaa ja he vaativat verkkopalvelulta paljon. Erityisen tärkeää oli sivuston hyvä käytettävyys ja raikas ilme. Heidän mielestään esimerkiksi entinen ruusunmarjaan vivahtava sukupuolittunut värimaailma oli tunkkainen, joten se vaihdettiin sukupuolineutraaliin väriin, Pennonen sanoo.

Video- ja äänisisältöihin on tarkoitus panostaa sivustolla jatkossa enemmän. Tavoitteena on tehdä videomuotoon esimerkiksi tutoriaaleja. Vaikkapa vinkit vauvan hierontaan tai oikean imetysasennon löytymiseen ovat paljon helpommin hahmotettavissa videolta kuin kirjoitetusta tekstistä.

Kaksplussan sisällöt leviävät kohderyhmän ulkopuolelle

Tänä päivänä Suomessa syntyy vain 45 000 vauvaa vuodessa, mutta Kaksplus tavoittaa moninkertaisen määrän suomalaisia joka viikko ja brändin sisällöt leviävät usein myös ydinkohderyhmän ulkopuolelle. FIAM-yleisömittauksessa Kaksplussalla oli elokuussa keskimäärin 303 758 lukijaa viikossa, ja se oli kahdeksanneksi suurin aikakausmedia digissä. Parhaina viikkoina Kaksplussalla on ollut jopa 390 000 lukijaa.

Pyrimme tekemään houkuttelevia sisältöjä ja palvelemaan käyttäjiä, mutta lapsiperheiden määrä ei tule hirveästi tästä kasvamaan. Siksi loputon lukijamäärän kasvun tavoittelu ei ole realistista.

Merkittävä osa liikenteestä tulee journalistisiin sisältöihin, mutta 2000-luvun alussa perustettu Kaksplussan keskustelupalsta on edelleen myös tärkeä osa sivustoa. Vaikka Pennosen mukaan välillä näytti siltä, että maailma on ajanut anonyymien keskustelupalstojen ohi ja keskustelut ovat siirtyneet someen, nyt foorumin käyttäjämäärät ovat jälleen nousussa.

– Se voi johtua siitä, että ihmiset ovat kyllästyneitä sosiaaliseen mediaan tai ehkä intiimeistä asioista on helpompi puhua anonyymina. Myös keskustelupalsta päivitetään uuden raikkaamman ilmeen mukaiseksi lähiviikkoina, hän sanoo.

Kaksplussan päätoimittaja Annina Pennonen.

Vaikka Kaksplussan toimituksella on hyvin tarkat numeraaliset tavoitteet uudelle sivustolle, vaikeassa markkinatilanteessa kasvua toivotaan erityisesti mediamyyntiin. Päivityksessä myös mainospaikkoja, ja erityisesti natiivimainosten sijoittelua parannettiin.

– Pyrimme tekemään houkuttelevia sisältöjä ja palvelemaan käyttäjiä, mutta lapsiperheiden määrä ei tule hirveästi tästä kasvamaan. Siksi loputon lukijamäärän kasvun tavoittelu ei ole realistista.

Nyt toimituksella on työn alla jatkoprojekti.

– Haluamme jatkossa personoida sisältöjä tehokkaammin ja kehittää palvelua sellaiseen suuntaan, että pystyisimme olemaan mukana lukijan muuttuvassa elämänvaiheessa vielä paremmin. Tässä projektissa hyödynnetään mahdollisesti tekoälyä, Pennonen paljastaa.

Teksti: Anniina Nissinen

Anninan vinkit uudistukseen

  1. Suunnittele uudistus huolella. Tee suunnittelutyö ajan kanssa ja ota selvää sivuston käyttäjien toiveista. Se maksaa ja vie aikaa, mutta on sen arvoista. Palvelumuotoilun oppien mukaan ensin tehdään tutkimus, jonka pohjalta luodaan prototyypit. Sitten testataan, parannetaan ja toteutetaan.

  2. Testaa saittia loppukäyttäjän kanssa. Testaus antaa tietoa arvokasta tietoa siitä, mitä käyttäjät sivustolta kaipaavat. 

  3. Hanki projektiin hyvät kumppanit. On tärkeää löytää sellaiset kumppanit, jotka ajattelevat asioita median kannalta ja haluavat löytää toimivia ratkaisuja. Esimerkiksi Kaksplussan uudistuksen lopputulos on sivusto, joka on helposti ylläpidettävä ja muokattava ilman, että jokainen muutos vaatii koodausta. 

  4. Muista, että projekti ei pääty sivuston julkaisuun. Verkkotekemisen pitäisi olla jatkuvaa kehitystä ja datan analysointia. Kun sivusto on valmis, ei kannata unohtaa sen markkinointia. 
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: