Haku

Vuoden 2022 ammatti- ja järjestömediaksi valittu Tehy-lehti: "Kerromme asioista, joilla on merkitystä"

Vuoden ammatti- ja järjestömedia -sarjassa palkittiin aikakausmedia, joka luo yhteisöllisyyden tunnetta, pitää lukijan ajan tasalla, nostaa esiin alalle tärkeitä asioita ja luo positiivista mielikuvaa julkaisijasta. Voiton nappasi Tehy-lehti.

Tuomaristo totesi perusteluissaan, että Tehy-lehti on me-henkeä huokuva järjestömedia, jossa jäsenistön ääni todella kuuluu. Lehti tarjoaa hyvässä suhteessa hoitotyön arkea, kollegiaalista ajatuksenvaihtoa, selkeitä kysymyksiä ja vastauksia sekä edunvalvonta-asiaa. Poikkeuksellisen vahva vuorovaikutteisuus jäsenistön kanssa tekee mediasta aidosti merkityksellisen. Erityismaininnan lehti sai lukuisista siteerauksia valtakunnallisissa medioissa.

Tehy-lehden päätoimittaja Maria Tuominen, mikä on lehden ydinajatus eli miksi se on olemassa?

Tehy-lehti on tehyläisten oma lehti, joka kulkee heidän rinnallaan työelämässä. Haluamme nostaa esiin aiheet, joista pukuhuoneissa, kahvihuoneissa ja työporukoiden kohtaamisissa juuri nyt puhutaan. Annamme tehyläisille äänen ja nostamme esiin kiinnostavat kollegat, uuden tutkimuksen ja sote-alan tärkeimmät ilmiöt ja uutiset. Lehti luo me-henkeä, kertoo ammattiliiton kuulumiset ja myös viihdyttää.

Toisin kuin monilla muilla ammatti- ja järjestömedioilla, Tehy-lehdellä on järjestöstä erilliset somekanavat ja oma verkkolehti. Onko tämä tietoinen päätös ja jos kyllä, miksi näin?

Tämä on tietoinen päätös. Tehy-lehteä tehdään journalistisesti ja olemme sitoutuneet noudattamaan Journalistin ohjeita. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut tehdään toimituksessa journalistisin perustein, jolloin selkeintä on, että lehdellä on järjestöstä erilliset somekanavat ja oma verkkolehti. On tärkeää, että järjestöllä on oma lehti, sillä silloin järjestö on mukana huolehtimassa suomalaisen mediamaailman monipuolisuudesta ja tuomassa sote-alan ammattilaisten näkökulmaa myös journalismin keinoin.

Mitä vaikeampi aihe on käsittelyssä, sitä perinpohjaisemmin sukellamme siihen tehyläisten kokemusten kautta.

Tuomaristo kiitti arviossaan lehden vahvaa vuorovaikutusta lukijoiden kanssa. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Se tarkoittaa jatkuvaa keskustelua lukijoiden kanssa, heidän mielipiteidensä selvittämistä, kysymistä ja kuuntelemista. Teemme kyselyitä, olemme kiinnostuneita jäsenten kuulumisista, pyydämme lisätietoja ja etsimme juttuaiheita heidän kommenttiensa pohjalta. Mitä vaikeampi aihe on käsittelyssä, sitä perinpohjaisemmin sukellamme siihen tehyläisten kokemusten kautta. Jäsenet kertovat paljon asioistaan some-kanavissamme, kyselyissämme ja antamalla palautetta toimitukselle. Me vastavuoroisesti jaamme heidän kokemuksiaan heidän luvallaan somessa, printissä ja verkkojutuissamme. Tästä syntyy keskustelu ja tunne siitä, että olemme yhteisellä asialla.

Kuinka tärkeä printtilehti teille on ja millaisella painoarvolla sitä tehdään suhteessa muihin kanaviin?

Printtilehti on tärkeä ja teemme sitä paneutuneesti. Printissä tuomme esiin paljon positiivisia tarinoita sote-alalta. Kerromme hyvistä käytännöistä, työhyvinvoinnista ja siitä, mitä ihmiset rakastavat työssään. Näin voimme olla mukana levittämässä ammattiylpeyttä ja parhaita käytäntöjä. Joka viikko yksi lehden kolmesta toimittajasta on verkkovuorossa ja keskittyy verkkouutisointiin. Kiivailla uutisviikoilla muut toimittajat auttavat verkkovuorolaista.

Teimme sisältöä myös Tiktokiin, mutta lopetimme sen tietoturvariskin vuoksi. Uusin some-kanavamme on Mastodon, jossa Tehy-lehden artikkeleita on luettavissa.

Tehy-lehdellä on käytössään monia somekanavia. Millaiset roolit eri kanavilla on? 

Eniten kävijöitä verkkosivuillemme tulee FB:n kautta. Twitterissä äänemme on ”virallisin”, Instagramissa rennoin ja tuttavallisin. Facebook on siltä väliltä. Twitterissä välitämme uutisia ja pyrimme saamaan niitä muiden medioiden ja päättäjien näkyville. Instagramissa kyselemme, että mitä jäsenten viikonloppuun kuuluu ja joko lomat ovat mielessä. Facebookissa sekä jaamme uutisia ja artikkeleita että teemme esimerkiksi kyselyitä juttujenteon tueksi.

Teimme sisältöä myös Tiktokiin, mutta lopetimme sen tietoturvariskin vuoksi. Seuraamme jatkuvasti some-kanavien suosiota ja otamme tarvittaessa käyttöön uusia. Nykyisin esimerkiksi jaamme Tehy-lehden verkkoartikkelit myös Mastodonissa. 


Tehy-lehden IG-tili on somekanavista rennoin. Siellä puhutaan ajankohtaisista aiheista ja kysellään lukijoiden kuulumisia.

Saitte viime vuonna läpi useita juttujanne valtakunnallisiin medioihin. Miten teitte sen?

Journalistinen tekotapa on tässä tärkeä. Muut mediat siteeraavat meitä, sillä juttumme on tehty journalistisesti. Kerromme asioista, joilla on merkitystä, reagoimme nopeasti uutisaiheisiin ja teemme uutisia puheenaiheista. Nostamme esiin sote-ammattilaisten näkökulman. 

Juttujen läpi menemisessä on merkitystä myös sillä, että olemme jatkuvasti kasvattaneet some-kanaviemme seuraajamääriä. Se auttaa juttujen leviämisessä. Tehy-lehteä ovat siteeranneet muun muassa Helsingin Sanomat, Yle ja Iltalehti

Lue myös: Tehy-lehti kasvatti yleisöään monessa kanavassa vuonna 2021 – kuinka se tehtiin ja mitä erikoinen vuosi opetti?

Tuomaristo kehui perusteluissaan, että Tehy-lehden sisällöissä on usein positiivinen näkökulma. Onko tämä tietoisesti tehty päätös? 

Se on tietoista. Koska nostamme esimerkiksi verkkouutisissa esiin alan epäkohtia, haluamme kertoa myös positiivisesta puolesta. Kerromme, mitä kaikkea hyvää ja ihanaa tässä alassa on. Tehtävämme on luoda ammattiylpeyttä positiivisten tarinoiden kautta. Niitä on helppo löytää, sillä jäsenet tykkäävät työstään. Nostamme esiin myös positiivisia ja uusia sote-alan käytäntöjä, jotta niitä saadaan leviämään muuallekin.


Tehy-lehti käy aktiivisesti keskustelua lukijoiden kanssa muun muassa Instagramissa.

Missä Tehy-lehti on viiden vuoden päästä?

Sote-ammattilaisten asialla! Teemme entistä näyttävämpiä verkkoartikkeleita ja tavoitamme opiskelijat ja Suomeen rekrytoidut kansainväliset hoitajat heti heidän tullessaan tälle alalle ja tähän maahan. Pohdimme jatkuvasti tähän keinoja ja kartoitamme opiskelijoilta ja muualta töihin tulleilta, mitkä keinot he kokevat omikseen.

Olisi erittäin tärkeää tavoittaa muualta Suomeen tulevat työntekijät ja eri kulttuurien edustajat, jotta he saisivat alalta luotettavaa tietoa. Osa työntekijöistä saattaa tulla maista, joissa yhdistystoiminta tai ammattiliittoon kuuluminen saattaa olla vaarallista. On odotettavissa, että jatkossa alalle tulee yhä enemmän väkeä ulkomailta ja heidät haluamme lukijoiksi. 

Tehyläiset auttavat ihmiset maailmaan ja huolehtivat heistä heidän viimeisillä hetkillään. Nämä ammattilaiset tekevät työtä, jolla on valtava merkitys meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta.

Mikä Tehy-lehden tekemisessä on parasta?

Yhteistyö sekä toimituksen kesken että jäsenten kanssa – se on lehden tekemisessä ihan parasta. Parasta on myös selkeys siinä, kenelle ja miksi tätä lehteä tehdään. Jokainen suomalainen kohtaa Tehyn ammattilaisia jossain kohtaa elämässään. Tehyläiset auttavat ihmiset maailmaan ja huolehtivat heistä heidän viimeisillä hetkillään. Nämä ammattilaiset tekevät työtä, jolla on valtava merkitys meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta. On hienoa saada tehdä lehteä juuri heille.


Tehy-lehden tiimi Maria Tuominen, Pia Hietamies, Riikka Huttunen ja Terhi Mäkinen iloitsevat voitosta. Kuva: Mirella Penttilä

Millaisella porukalla lehteä tehdään?

Meillä on seitsemän hengen toimitus, johon kuuluu päätoimittaja, toimitussihteeri, AD, kolme toimittajaa ja sisältökoordinaattori. Lisäksi käytämme free-kuvaajia ja -toimittajia.

Miltä voitto tuntuu?

Voitto tuntuu ihanalta. Erityisen ihanaa se on siksi, että ammatti- ja järjestölehti -kategoriassa voitto kuuluu koko toimitukselle. Lisäksi kiitos kuuluu tietysti mahtaville jäsenille ja Tehylle, jossa ymmärretään journalismin arvo.

Lue myös: Seitsemän syytä, miksi ammatti- ja järjestömediat ovat lukijoilleen tärkeitä

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Petri Anttila (artikkelin pääkuva), Mirella Penttilä ja Tehy-lehti (kuvakaappaukset somekanavista)

Tehy-lehti

  • Tehy-lehti on sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehyn jäsenlehti.
  • Lehteä lukevat Tehyn jäsenet, joille printtilehti tulee jäsenetuna kotiin. Valtaosa jäsenistä on sairaanhoitajia, mutta tehyläisiä ammattinimikkeitä on kymmeniä. Myös sote-alan opiskelijat lukevat lehteä.
  • Painettu lehti ilmestyy 11 kertaa vuodessa. Lehden levikki on 125 109 kpl (LT 2022).
  • Tehylehti.fi-verkkosivustolla on keskimäärin 67 400 viikkokävijää (Google Analytics 2022).
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: