Haku

Aikkarimainos herää eloon – näissä mainoksissa hyödynnetään paperin kaikkia ulottuvuuksia

Joskus mainos on niin yksinkertaisen nerokas, että sitä katsoessa ihmettelee, miksei tällaisia tehdä useammin. Tällaisia ovat muun muassa toteutukset, joissa on hyödynnetty aikakauslehden fyysisiä ominaisuuksia, tai jotka tuottavat raikkaita ja ilahduttavia oivalluksia.

Inspiroivia mainosratkaisuja on tehty sekä Suomessa että maailmalla:

1. Adidas – Jumppaavat ihmiset heräävät eloon

Adidas hyödynsi aukeaman taitoskohtaa imitoidakseen tuttuja treeniliikkeitä. Sivujen kääntely sai vatsalihasliikkeet ja hartiajumpan heräämään eloon.

Kuvat täältä

2. K-Rauta – Repäise tapetti

K-Raudan aukeaman kokoinen hauska mainos kehotti repäisemään – sekä leikittelemään rohkeilla ratkaisuilla. Mainos hyödyntää naisten- ja sisustuslehtien lukijoiden tapaa leikata ja repiä inspiroivia sivuja talteen. Lue lisää mainoksesta täältä

 

 

3. Ikea – Kurkista vaatekaappiin

Ikea esitteli säilytysratkaisujaan käyttämällä yhtä sivua ikään kuin paperinuken vaatekaappina. Avattavat ovet ja sisältä paljastuvat lisätiedot herättivät lapsenomaista löytämisen iloa. Lue lisää mainoksesta täältä

Kuva: Aikakausmedia. 

4. DHL – Paketti vaihtaa omistajaa

Tässä kahden aukeaman mainoksessa keskimmäinen sivu oli osittain läpinäkyvä, lukuun ottamatta pakettia toimittavaa lähettiä. Sivua kääntelemällä näytti siltä, kuin lähetti kuljettaisi pakettia vasemman sivun henkilöltä oikean sivun henkilölle.

Kuvat täältä. 

5. Neutrogena – Meikinpuhdistusliinat

Viikkolehti Caras antoi lukijoille mahdollisuuden testata Neutrogenan puhdistuspyyhkeitä käytännössä. Lehden kannessa poseerasi lukijoille tuttu näyttelijä tavalliseen tapaan, mutta kun kansikuvaa pyyhki mukana tulleilla pyyhkeillä, näyttelijän kasvot puhdistuivat meikistä.

Kuva Adweek

6. Glacial – Mainos viilentää juomat nopeasti

Brasilialainen olutmerkki Glacial käytti simppeliä tiedettä mainostaessaan juomiaan paikallisissa lehdissä. Mainos kehotti irrottamaan sivun ja käärimään sen juoman, esimerkiksi oluen, ympärille. Vedellä kasteltu, jääkaappiin laitettu juoma kylmeni tavallista nopeammin mainoksen sisältämän suolan ansiosta. Kikka muistutti lukijoita konkreettisesti siitä, että oluen lämpötilalla on merkitystä.

Kuva adforum.

7. Elle – Be the cover

Tämä ei ole varsinaisesti mainos, mutta hauska printtiratkaisu kuitenkin. Muotilehti Elle julkaisi numeron ilman valmista kansimallia. Sen sijaan kansi oli kiiltävää, heijastavaa materiaalia, joka toimi peilinä. Lukija sai siis kyseisessä numerossa itse toimia kansikuvana.

Kuva täältä

Lisää inspiraatiota: Lykkää se uuniin tai maista uutuusmaku suoraan sivulta – 8 nerokasta aikkarimainosta, jotka saavat lukijan toimimaan

Teksti: Maija Liikkanen
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: