Haku

#nytriittää-kampanja siivitti Eeva.fin ennätyslukemiin – "Tuntui tärkeältä ottaa kantaa"

Eeva.fi teki kaikkien aikojen parhaimman tuloksensa verkossa, sillä marraskuun keskimääräisellä viikolla saitilla vieraili 172 029 kävijää ja sivuja ladattiin keskimäärin 409 253 kertaa. Kävijämäärä kasvoi aiemmasta huippuluvusta lähes kolmanneksella ja sivulatausmäärä neljänneksellä.

Eeva.fi:n päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki toteaa, että hyvä kuukausi on monen tekijän summa. Sivustolla oli muutamia hittijuttuja, jotka toimivat hyvin somessa, mutta myös sitkeä työ hakukoneoptimoinnin parissa on alkanut tuottaa tulosta. Osittain huippulukuja selittää UN Women Suomen kanssa yhteistyössä tehty naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen kampanja (#nytriittää).

– Kampanjateemaan kuulunut kolumni oli kuukauden luetuin juttu, ja moni muu teemaan liittyvä artikkeli ja video keräsi hyvät verkkoluvut. Myös someseuraajien määrän kasvuun kampanja vaikutti varmasti, koska somesisällöt lähtivät hienoon lentoon, hän sanoo.

Ajatus kampanjaan syntyi jo alkuvuodesta toimituksen ideointikokouksessa, jonne lähes kaikki toivat jonkin idean lähisuhdeväkivaltaan liittyen. Siksi teeman ympäriltä päätettiin tehdä jotain isompaa. Toimitus keskusteli useiden järjestöjen kanssa siitä, mitä heidän mielestään lähisuhdeväkivallan lopettamiseksi pitäisi tehdä. 

"Medialla pitää olla arvoja"

Kampanjan ajankohdaksi valikoitui marraskuun loppu, koska silloin vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisia Oransseja päiviä. Yksi toimituksen kontaktoimista järjestöistä oli UN Women Suomi, joka otti syksyllä yhteyttä ja ehdotti tutkimuksen teettämistä seksuaalisesta häirinnästä. Tutkimuksen rahoittamiseen käytettiin osa eeva.fi:n Editkilpailun palkintorahoista. Verkkosivuston sisältöjä suunniteltiin hyvissä ajoin.

– Rakensimme kolmeviikkoisen kampanjan, jossa ensin puhuttiin seksuaalisesta häirinnästä ja sitten lähisuhdeväkivallasta. Ilmiöthän ovat läheistä sukua toisilleen. Pidimme koko ajan selvän eron siinä, mikä on journalismia ja mikä tätä yhteistyötä, Paalosalo-Jussinmäki toteaa.

Sekä eeva.fi että UN Women Suomi tekivät itsenäistä sisältöä, mutta tutkimuksesta raportoitiin yhdessä. Journalististet sisällöt suunniteltiin niin, että ne toimivat somessa, netissä ja printissä. 

Paalosalo-Jussinmäen mielestä medialla pitää olla arvoja ja niistä pitää kertoa avoimesti.

– Kaikkien sukupuolten tasa-arvo on eeva.fi:lle tällainen arvo, ja suurin naisten oikeuksia Suomessa rajoittava asia on lähisuhdeväkivalta. Seksuaalinen häirintä taas kohdistuu korostetusti naisiin ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin. Siksi tuntui tärkeältä ottaa kantaa näissä asioissa. Emme tässä ajatelleet ensisijaisesti kävijämääriä, hän toteaa.

Lue myös: Verkkoliikenne vilkastui marraskuussa – aikakausmedioiden viikkotavoittavuus yli 2,5 miljoonaa

Teksti ja kuva: Anniina Nissinen
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: