Haku

Viisi vinkkiä Editkilpailuun ilmoittautuvalle – muista ainakin nämä

1. Varaa ilmoittautumiselle riittävästi aikaa.

Editkilpailussa on sarjoja, joihin ilmoittautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa. Onnistunut ehdotus ei tarkoita valtavaa tekstimassaa, mutta hyvä ehdotus on mietitty ja huolella rakennettu. Ota valmiiksi kaikki tarvittavat materiaalit, linkit juttuihin, tunnukset tuomareille (lue lisää kohdasta 3.) ja kilpailuehdotuksessa mukana olleiden henkilöiden yhteystiedot.

Nopeinta ilmoittautuminen on Vuoden aikakauslehtikansi ja Vuoden aikakauslehtimainos -sarjoihin, eniten aikaa menee Vuoden media -sarjoihin ilmoittautumiseen. 

Huom! Ilmoittautumislomakkeen voi tallentaa keskeneräisenä ja sen täyttämistä voi jatkaa paremmalla ajalla.

Sen sijaan, että kertoo lukijamäärän tai tilaajamäärän nousseen hyvin, kannattaa kertoa lehden saaneen xxx uutta lukijaa tai tilaajaa.

2. Tee tuomareille tarvittavat tunnukset jo ennakkoon.

Jos arvioitavat kilpailuehdotukset ovat maksumuurin tai kirjautumisen takana, tuomareille on luotava yhteinen käyttäjätunnus osoitteelle info@aikakausmedia.fi. Tunnus ja salasana pitää ilmoittaa kilpailun ilmoittautumislomakkeella, sitä ei voi toimittaa esimerkiksi myöhemmin sähköpostilla. Tunnuksen on oltava voimassa 19.1.–31.3.2024. Jos tuomareille ei toimiteta tunnuksia maksumuurin takana olevaan sisältöön, sitä ei oteta huomioon arvostelussa.

3. Kerro konkreettisesti – älä pelkää lukuja!

Tuomareiden työskentelyä helpottaa, kun ehdotuksessa on mukana konkreettista numerotietoa. Esimerkiksi vuoden aikakausmedia -sarjoissa on vastattava kysymykseen median menestyksestä kilpailuvuonna. Sen sijaan, että kertoo lukijamäärän tai tilaajamäärän nousseen hyvin, kannattaa kertoa lehden saaneen xxx uutta lukijaa tai tilaajaa. Lukuja kannattaa myös avata, sillä absoluuttisesti suurimmat luvut eivät ole aina suhteellisesti parhaita, koska lehtien kohderyhmät ovat keskenään erilaisia. 

Kannattaa sparrata koko tiimin kanssa, mitkä jutut laitetaan mukaan kisaan ja mitä niistä kannattaa kertoa. 

4. Hyödynnä toimituksen erityisosaaminen ilmoittautumisessa.

Esimerkiksi ulkoasusarjassa kannattaa aina ottaa AD, graafikko tai muu visualisti mukaan tekemään kilpailuehdotusta, sillä sarjassa toivotaan perusteluja nimenomaan visuaalisista ratkaisuista. Samoin tiimisarjoissa, kuten Vuoden aikakausmediajuttu, kannattaa sparrata koko tiimin kanssa, mitkä jutut laitetaan mukaan kisaan ja mitä niistä kannattaa kertoa. 

5. Älä jätä ilmoittautumista viime hetkeen. 

Tee ilmoittautuminen hyvissä ajoin ja huolella. Huomaa, että ilmoittautumislomakkeiden täyttämiseen menee aikaa, joten niitä ei kannata täyttää kiireellä.

Editkilpailuun voi ilmoittautua 19. tammikuuta klo 16.00 saakka. 

Lue lisää Editkilpailun sarjoista ja ilmoittaudu

Teksti ja kuva: Anniina Nissinen

Editkilpailun aikataulu

Joulukuu 2023
 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 4.12.
Tammikuu 2024 | Ilmoittautuminen päättyy 19.1.2024 klo 16.00.
Helmi–maaliskuu 2024 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2024 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2024 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2024 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 16.5.2024.

Lisätiedot:
Outi Itävuo
markkinointipäällikkö
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: