Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

”Talouden seuraaminen on koko maailman seuraamista”

Rahasta puhumista ei tarvitse enää hävetä, sanoo Arvopaperin toimituspäällikkö Ninni Myllyoja. Tasa-arvon vuoksi hän toivoo, että sijoittamisesta kiinnostuisivat enemmän myös naiset.

Vuosi 2020 oli Alma Talentin rahatoimitukselle poikkeuksellinen. Kun koronaan havahduttiin maaliskuussa Suomessakin, lukijamäärät kasvoivat selvästi. Ihmiset janosivat tietoa siitä, miten pandemia vaikuttaa markkinoihin. Kenelläkään ei ollut vielä vastauksia.

– Pörssimarkkinoilla tuli ensin paha droppi, mutta siitä on toivuttu todella hyvin. Ihmiset, jotka aloittivat sijoittamisen viime keväänä, ovat varmaan tosi tyytyväisiä sijoitustensa arvonnousuun, sanoo rahatoimituksen toimituspäällikkö Ninni Myllyoja.

Myllyojan 12-henkinen toimitus tekee Arvopaperi-lehteä, Talouselämän Sijoituselämä-sivuja sekä Kauppalehden Oma raha -sivuja. Printin lisäksi ryhmä tekee digitaalista sisältöä Kauppalehteen ja Arvopaperiin sekä hoitaa Kauppalehden markkinauutisoinnin yhdessä uutistoimituksen kanssa.

Aihepiiri, jossa tapahtuu koko ajan, tekee työstä vaihtelevaa ja kiinnostavaa.

– Aamulla selviää, miten päivä on mennyt Yhdysvaltojen pörsseissä. Sen jälkeen Helsingin pörssi aukeaa ja Aasian pörssit menevät kiinni. Talouden seuraaminen on koko maailman seuraamista.

Arvopaperi on sijoittajille suunnattu aikakauslehti, joka ilmestyy 12 kertaa vuodessa. Siinä kerrotaan ilmiöistä, jotka elävät päivittäistä tai viikoittaista uutisvirtaa pidempään.

Elämme edelleen aika patriarkaalisesti. Naiset hoitavat enemmän lapsia ja laittavat mielellään perheen uran edelle. Se vaikuttaa taloudelliseen tulevaisuuteen.

Lehteä lukevat eniten varakkaat miehet, ja he näkyvät myös lehden jutuissa. Myllyojan mukaan tämä johtuu siitä, että miehet sijoittavat naisia enemmän. Toimituksessa kuitenkin mietitään jatkuvasti, kenen ääni pääsee kuuluviin.

– Kaikki haastateltavat eivät saa olla miehiä. Mietimme myös, onko lehden kuvissa naisia ja eiväthän he ole siellä vain koristamassa juttua. Etsimme koko ajan uusia sijoittajia ja asiantuntijoita, eivätkä ikä, sukupuoli tai ihonväri ole rajoittavia tekijöitä.

Suomen arvo-osuusjärjestelmää hoitavan Euroclear Finlandin tilastojen mukaan 33 prosenttia osakesijoittajista on naisia. Myllyoja toivoo, että nuoret ja naiset alkaisivat sijoittaa enemmän ja lehden lukijakunta monipuolistuisi.

– Se olisi tärkeää, koska elämme edelleen aika patriarkaalisesti. Naiset hoitavat enemmän lapsia ja laittavat mielellään perheen uran edelle. Se vaikuttaa taloudelliseen tulevaisuuteen. Epäsuhta kostautuu usein esimerkiksi avioerotilanteissa. 

Videolla Ninni Myllyoja kertoo, miten hän sijoittaa.

Harhaluulot istuvat tiukassa

Myllyoja kiinnostui itse taloudesta opiskellessaan viestintää Vaasan yliopistossa. Hän kävi joitakin kauppatieteiden kursseja ja osti ensimmäiset osakkeensa 1990-luvun lopussa.

– Kaverit juttelivat sijoittamisesta, ja minua alkoi kiinnostaa kauheasti, miten pörssikurssit muodostuvat. Omien sijoitusten kautta kiinnostuin aiheesta entistä enemmän.

Hän on kirjottanut sijoittamisesta kolme kirjaa yhdessä kollegansa, nykyisin EVA:n johtajana toimivan Emilia Kullaksen kanssa.

Vaikka rahapuhe on lisääntynyt, Myllyoja törmää edelleen vääriin käsityksiin sijoittamisesta. Hän uskoo, että harhaluulot johtuvat siitä, ettei yritystoimintaa ymmärretä tarpeeksi syvällisesti.

Yleinen harhaluulo on, että jos sijoittaa rahaa johonkin, se on joltain toiselta pois.

Tilanne muuttuu kuitenkin koko ajan. Moni työskentelee yrittäjänä, ja Myllyoja uskoo, että se saa ihmiset ymmärtämään paremmin myös isojen yritysten toimintaa.

– Yleinen harhaluulo on, että jos sijoittaa rahaa johonkin, se on joltain toiselta pois. Sijoittaminenhan perustuu siihen, että ihminen ostaa palan yhtiötä, yhtiö kasvaa, työllistää ihmisiä ja keksii uusia innovaatiota ja sijoittaja saa taloudellista hyötyä. Kaikki voittavat.

Rahasta saa puhua

Viime vuosina sijoituspuhe on lisääntynyt ja sellaisetkin ihmiset, joita talous ei ole ennen kiinnostanut, ovat alkaneet sijoittaa. Se näkyy Myllyojan työssä aiheiden monipuolistumisena.

Arvopaperin toimitus haluaa tarjota tietoa monenlaisille sijoittajille ammattilaisista aloittelijoihin, mutta pääpaino on nykyisten lukijoiden palvelemisessa.

– Emme selitä joka jutussa, mitä osakkeen hinnan ja osakekohtaisen tuloksen suhdetta kuvaava P/E-luku tarkoittaa. Oletus on, että lukija, joka tarttuu lehteemme, tietää, mikä P/E-luku on tai osaa ainakin googlata sen.

Vastuullinen sijoittaminen on ollut trendi jo jonkin aikaa. Varsinkin uudet sijoittajat haluavat, että yritykset toimivat eettisesti. Sen mittaaminen on kuitenkin monimutkaista.

Myllyoja uskoo, että sijoittamisen leviäminen eri kansankerroksiin on pitkän kehityksen tulos. Nykytilanteeseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi suomalaisten vaurastuminen, kansainvälistyminen ja digitalisaatio. Sijoittaminen on nykyään teknisesti helppoa.

Rahapuheesta on myös tullut entistä hyväksyttävämpää.

– Aikaisemmin ehkä ajateltiin, että on sopivaa puhua vain siitä, että rahaa ei ole. Ei siitä, kuinka sen saa tuottamaan.

Lukijat tuntevat aiheen

Arvopaperin lukijat toivovat toimitukselta tarkkuutta. Jos taulukossa on numerovirhe tai väärä desimaali, palautetta tulee heti. 

Vaikka lukijat ovat perehtyneitä talouteen, toimituksella on omat valttinsa: taito tehdä yhteenvetoja, yhdistellä ilmiöitä ja haastatella asiantuntijoita.

– Emme ole analyytikkoja vaan toimittajia. Se, miten selitämme asiat itsellemme, kiinnostaa varmasti myös lukijoita.

Myllyojan mukaan lukijat odottavat, että lehdessä seurataan pörssiä maailmanlaajuisesti ja tarkasti. Myös asuntosijoittaminen kiinnostaa aina.

– Uuden polven sijoittajia kiinnostavat vertaiskokemukset. Se, millaisia sijoitusstrategioita on ihmisillä, joilla on saman verran tai vähän enemmän varallisuutta kuin itsellä.

Vastuullinen sijoittaminen on ollut trendi jo jonkin aikaa. Varsinkin uudet sijoittajat haluavat, että yritykset toimivat eettisesti. Sen mittaaminen on kuitenkin monimutkaista.

– Sijoittajan pitäisi pystyä selkeämmin vertailemaan eri yhtiöiden vastuullisuutta keskenään. Mekin teemme töitä, että se olisi mahdollista.

Indeksisijoittaminen kiinnostaa nykyään monia. Suomen Osakesäästäjien ja Suomen Pörssisäätiön lokakuussa teettämän sijoittajabarometrin mukaan osakesäästäminen on kuitenkin lisääntynyt koronapandemian aikana. Arvopaperin lukijoille indeksisijoittamisen ja suorien osakesijoitusten välinen pohdinta ei ole relevantti, koska he ovat jo ratkaisseet, miten itse sijoittavat.

– He miettivät enemmän sitä, ovatko omat osakevalinnat voittaneet indeksin, ja jos eivät, kannattaisiko sijoittaa indeksin mukaisesti.

Tälle osakevuodelle ominaista on Myllyojan mukaan se, että epävarmat ajat jatkuvat. Globaalit ilmiöt vaikuttavat pörsseihin eikä pandemian kestoa tiedetä. Myös korkojen nousu ja inflaatio nostavat päätään. Se on tuonut työhön säpinää.

– Ei tarvitse hirveästi miettiä, mistä kirjoitamme seuraavaan numeroon. Enemmän mietimme, mitkä aiheet kestävät ja mitä jätetään pois.

Toimittaja Ninni Myllyoja.

Ninni Myllyoja toivoo, että nuoret ja naiset alkaisivat sijoittaa enemmän.


Ninni Myllyoja on Alma Talentin rahatoimituksen toimituspäällikkö. Toimitus tekee Arvopaperi-lehteä, Talouselämän Sijoituselämä-sivuja ja Kauppalehden Oma raha -kokonaisuuksia sekä huolehtii Arvopaperi-lehden verkkosivustosta ja digitaalisesta markkinauutisoinnista.

Aiemmin Myllyoja on toiminut muun muassa Faktan ja Talouselämän toimitus- ja uutispäällikkönä sekä toimittajana ja päällikkötehtävissä Talouselämässä sekä Tekniikka & Talous -lehdessä. Lisäksi hän on kirjoittanut kollegansa Emilia Kullaksen kanssa kolme kirjaa: Rahan taju (2020), Nainen ja rikastumisen taito (2015) ja Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta (2010).

Teksti: Emmi Laukkanen  |  kuvat: Antti Raatikainen


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakausmedia ry:n omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille