Yhteensä aikakausmediamainontaa digissä ja printissä ostettiin 64,7 miljoonalla eurolla, mikä oli niukasti vähemmän kuin viime vuonna.
Painetuista lehtiryhmistä mainonnan määrä kasvoi ammatti- ja järjestölehdissä ja laski yleisölehdissä ja asiakaslehdissä.
Euromääräisesti digimainontaa myytiin 13,1 miljoonalla eurolla, mikä tarkoitti 10,5 prosentin kasvua viime vuodesta. Noin joka viides aikakausmedioiden mainoseuro tulee tällä hetkellä digistä.
| Mediamainonnan määrä | 2021 milj.eur |
Muutos, % |
| Aikakauslehdet yhteensä | 64,7 | -0,4 |
| Yleisölehdet, painettu | 15,7 | -5,9 |
| Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | +1,6 |
| Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | -11,5 |
| Aikakauslehdet digitaalinen |
13,1 | +10,5 |
Lähde: Kantar 2022
Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Aikakausmedia on tuottanut tilastoon täydennysseurantatutkimusta ammatti- ja järjestölehtimainonnasta.
Yhteensä mediamainontaan kaikissa mediaryhmissä käytettiin 1 276 miljoonaa euroa. Aikakausmedioiden osuus mediamainonnan kakusta oli 5,1 prosenttia.
Kantarin tiedote mainosvuodesta 2021 (pdf)