Haku

Kuukauden aikkarimainos luottaa huumorin voimaan –"Se on ollut Aku Ankan DNA:ssa aina"

Lokakuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti nauruhermoon vetoava Aku Ankan Niille, jotka ymmärtävät hauskan päälle. Mainoksessa seikkaileva Herra Yrmy toimii vastavoimana Aku Ankan hauskuudelle ja saa lehden tuntumaan vieläkin hauskemmalta. Siinä hän istuu ja murjottaa, kun muut pitävät lystiä Akun kanssa.

Huumori on ollut Aku Ankan DNA:ssa aina ja siksi se näkyy paitsi lehdessä myös mainonnassa.

– Hauska mainonta lupailee hauskaa lehteä – ja toisinpäin. Usein huumoria arastellaan ja sanotaan, että se on vaikea laji. Ei se nyt niin vaikeaa ole: ihmiset haluavat ilahtua ja nauraa, sanoo mainoksen suunnitelleen Ryhmä Creativen copywriter Helmi Korpinen.

Mainos on osa laajempaa monimediallista kampanjaa, jossa mukana on myös TV, video, radio, digi ja some.

Alko vie makumatkalle, WordDive auttaa kielimuurin yli

Kunniamaininnan lokakuun mainoskisassa sai makumatkan hyllyjen välissä tarjoava Alko. Mainossarja todistaa, että päästäkseen parhaille viinialueille ei tarvitse lähteä kauas. Italian, Espanjan ja Ranskan parhaat maut voivat löytyä lähimmästä myymälästä. 

– Alko on tavallaan kuin suuri matkatoimisto: makumatkakohteita on yli 80 maahan. Ja valikoimasta löytyy joka makuun ja joka kukkarolle sopivia kohteita, sanoo Alkon brand manager Sari Karjalainen.

Toisen kunniamaininnan kisassa sai kieltenoppimissovellus WordDive, joka kehottaa kipuamaan kielimuurin yli. Tiilistä kasattu kielimuuri konkretisoi, miten iso henkilökohtainen este kielitaidottomuus voi olla ja kuinka se voi pidätellä ihmistä tavoittelemasta omia unelmiaan.

– Kielimuurin takana voi odottaa esimerkiksi urakiito, vapaus kokea uusia kulttuureja, tutustuminen uusiin ihmisiin ja ylipäätään valmius nauttia omanlaisesta elämästä, sanoo WordDiven marketing manager Teea Perkiömäki.

Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi

Kuukauden aikkarimainokset lokakuu 2025

Voittaja: Aku Ankka – Niille jotka ymmärtävät hauskan päälle

Perustelut: Miksi jäärä murjottaa, vaikka voisi pitää hauskaa? Sopivan pelkistetty ja lempeällä huumorilla varustettu mainos nostaa lehden keskeisen ominaisuuden – hauskuuden –  hienosti esiin. Se vie yhdellä silmäyksellä lukijan Ankkalinnan maailmaan. Akun klassisista ilmekollaaseista tutut julisteet ilahduttavat yrmeän herran vastinparina. Plussaa Akun tunnusvärien käytöstä!



Mainostaja: Aku Ankka / Sanoma Lifestyle
Karla Louhelainen, Head of Marketing
Meri-Helene Mikkola, markkinointikoordinaattori ja copywriter
Juuso Puranen, tuotepäällikkö
Aki Hyyppä, päätoimittaja
Sanna Lintunen, kaupallinen AD

Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Helmi Korpinen, Copywriter
Jannis Mavrostomos, Art Director 
Elina Raitis, vastaava tuottaja
Päivi Lång, projektijohtaja
Emma Oravuo, graafikko
Roosa Kakkola, graafikko
Kari Ylitalo, kuvaaja

Mediatoimisto: Sanoma in-house
Anna Kilpeläinen, kampanjastrategi
Tiija Mäkinen, kampanjastrategi
Anu Tuomela, online sales specialist
Jaakko Puuronen, online sales specialist

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
HS Kuukausiliite, Me Naiset, Tiede, Urheilulehti

Kunniamaininta: Ei tarvitse lähteä kauas päästäkseen kauas

Perustelut: Pimeän vuodenajan ja kaukokaipuun keskellä mainossarja muistuttaa, että aina ei tarvitse matkustaa toiseen maahan päästäkseen suosituille viinialueille. Reissuja maailman ympäri voi tehdä lähimmän Alkon hyllyjen välissä. Nerokas idea ja taitava toteutus! 



Mainostaja: Alko Oy
Sari Karjalainen, Brand Manager
Iiris von Pandy, Social Media & Community Specialist
Saara Kaihlanen, Content Specialist
Annakaisa Koskinen, Visual Retail Designer 

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Netta Puumalainen ja Carl-Erik Mosander, Art Director
Otto Kilpiö ja Juha Snellman, Copywriter
Joni Furstenborg, Creative Director
Satu Heikkonen, Account Director
Sébastien Plassard, Illustrator / Agent Pekka

Mediatoimisto: OMD Finland
Senior Media Specialist Pirjo Jäntti, Director, Media Activation Sanna Elopuro.

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Gloria, Glorian ruoka&viini, Matka ja Mondo

Kunniamaininta: Seisooko kielimuuri tielläsi?

Perustelut: Mainossarja kertoo konkreettisesti, miltä kielitaidottomuus voi arjen eri tilanteissa näyttää. Tämä viesti jää mieleen ja parhaassa tapauksessa houkuttelee kieliopintojen pariin. Yhtenäinen ja oivaltava kokonaisuus! 

Mainostaja: WordDive Oy
Suvi Sillvan, Head of Business
Teea Perkiömäki, Marketing Manager
Sonja Invenius, Customer Support and Comms Specialist

Mainostoimisto: Unfair Lean Marketing Oy
Pauli Nurminen, strategi
Henri Lilius, luova johtaja
Matias Ojanperä, viestinnän asiantuntija & copywriter

Muut tekijät:
Koju Film Company Oy, tuotantoyhtiö

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Deko, Golflehti, Kotiliesi, Kotiliesi Käsityö, Maalla, Seura, Suomen Kuvalehti ja Tekniikan Maailma.

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.

Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä! 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: