Aikakausmedia ry kerää jäsenkustantajiensa ja -julkaisijoidensa vuotta 2024 koskevia tietoja tilaustuotoista edunvalvontaa ja alan yhteisiä tilastoja varten. Tällä paikataan joukkoviestintätilastojen päättymisestä seurannutta tietovajetta. Tieto alan tilaustuotoista kokonaistasolla julkaistaan jatkossa vuosittain.
Annetut tiedot ovat ehdottoman luottamuksellisia, ja niitä käsittelee Aikakausmediassa yksi henkilö, markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo. Yksittäisten medioiden, kustantajien tai julkaisijoiden antamia tietoja ei julkaista missään.
Toivomme, että mahdollisimman moni jäsenemme vastaa kyselyyn, sillä ilman alan keskeistä tunnuslukua alan edunvalvonta vaikeutuu merkittävästi. Erityisesti poliittisten päättäjien on tärkeää tietää, miten alalla menee, jos harkintaan tulee alan toimintaedellytyksiä heikenteviä ehdotuksia.
Kysymyksiä ja vastauksia tilaustuottotilastosta
Mitä kysytään?
Aikakausmedian jäsenten julkaisemien tai kustantamien aikakausmedioiden yhteenlasketut tilaustuotot euroissa. Mukaan lasketaan tuotot kaikista printti-, digi- ja yhdistelmätilauksista. Luku ilmoitetaan verottomana ja tarkkana lukuna.
Mediakohtaisia lukuja ei kysytä, mutta mahdollisten päällekkäisyyksien karsimiseksi pyydämme listaamaan, mitä aikakausmedioita ilmoitetut tilaustuotot koskevat.
Koska tiedot kerätään?
Kesäkuun kahden ensimmäisen viikon aikana.
Mitä tietoja julkaistaan ja milloin?
Aikakausmedia julkaisee verkkosivuillaan alan yhteenlasketut tilaustuotot euroissa. Luku julkaistaan kesäkuun viimeisellä viikolla.
Miksi tietoa kerätään?
Tietoa tarvitaan erityisesti alan edunvalvontaa varten, jotta voimme puolustaa alan toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa päätöksentekijöihin. Tilastosta hyötyvät myös kustantajat ja julkaisijat, jotka arvioivat liiketoimintansa kehittymistä suhteessa koko alan lukuihin. Tilasto on tärkeä myös alan tutkijoille.
Mitä lukuja antavat kustantajat, joilla on tuottoja muistakin mediaryhmistä?
Kustantajat, joilla on tuottoja myös muista mediaryhmistä (kuten sanomalehdet tai tv), ilmoittavat ainoastaan aikakausmedioiden tilaustuotot.
Entä ammatti- ja järjestömediat, joilla lehti ei ole pääasiallisesti tilattava?
Ammatti- ja järjestömediat, joilla lehti sisältyy sitä julkaisevan yhdistyksen jäsenmaksuun, voivat ilmoittaa tilaustuotot arviona sen mukaan, kuinka merkittävä osa jäsenpalvelua media on. Kokonaisuudessaan jäsenmaksuja ei voi ilmoittaa lehden tilaustuloksi.
Koskeeko kysely asiakasmedioita?
Pääasiassa ei, ellei kyseessä ole tilattava tuote.
Ovatko tietoni turvassa?
Kyllä, tiedot käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti, eikä yksittäisten kustantajien, julkaisijoiden tai medioiden tietoja luovuteta eteenpäin. Annettuja tietoja käsittelee ainoastaan Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Kysely tuli väärälle henkilölle, miten toimin?
Voit välittää kyselylinkin sisältävän viestin oikealle henkilölle suoraan. Kannattaa kuitenkin myös ilmoittaa asiasta Aikakausmediaan, jotta osaamme jatkossa laittaa kyselyn oikeaan osoitteeseen. Huomaa, että vastauslinkit ovat personoituja, eli mikäli toinen vastaaja vastaa saman linkin kautta, hänen vastauksensa tallentuvat aiemmin annettujen vastausten päälle.
Kysely ei koske meitä, mitä teen?
Voit ilmoittaa tuloiksi 0 euroa tai jättää vastaamatta kyselyyn.
Keneltä saan lisätietoa?
Outi Itävuo
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820