Aikakausmedian vuoden 2025 tutkimusapurahan saajat on nyt valittu. Hakemuksia tuli yhteensä 18, ja Aikakausmedian tutkimusryhmä myönsi apurahaa neljälle tutkimukselle. Apurahaa oli jaossa yhteensä 30 000 euroa.
– Tällä kertaa tutkimusryhmä painotti valinnassaan yhteiskunnallisesti tärkeitä aiheita, jotka ovat kiinni tässä ajassa. Osaa aiheista ei ole aiemmin tutkittu lainkaan, joten tutkimukset tuovat aidosti uutta tietoa, sanoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Nyt rahoitettavat tutkimukset käsittelevät vieraskielisen väestön lukutottumuksia, aikakausmedian uutiskirjestrategioita, aikakauslehtien sisältölinjauksia poikkeusoloissa sekä ilmastonmuutosta käsittelevää featurejournalismia.
Apurahaa saivat:
- Kantar Media Finland Oy: Aikakauslehtien lukutottumukset vieraskielisellä väestöllä, 14 000 euroa
- Viestintäluotsi Oy: Älykäs uutiskirje ja suora yhteys lukijaan, 11 100 euroa
- Petri Korhonen: Toivon tuojat vai todellisuuden kuvaajat – aikakauslehtien sisältölinjaukset poikkeusoloissa, 4 000 euroa
- Suvi Tuomisto, Tampereen yliopisto: Pro gradu -tutkielma kolmen suomalaisen aikakauslehden ilmastonmuutosaiheisesta featurejournalismista, 900 euroa
Aikakauslehtien lukutottumukset vieraskielisellä väestöllä
Tutkimus selvittää ensimmäistä kertaa Suomessa muiden kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvan väestön lukutottumuksia ja asenteita aikakauslehtiä kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla aikakauslehdet voivat kehittää sisältöjään, kohdentaa viestintäänsä ja tavoittaa uutta yleisöä.
Samalla tutkimus tukee muunkielisten ja maahanmuuttajien yhteiskunnallista osallisuutta ja kielellistä integraatiota. Aikakauslehdet voivat toimia sillanrakentajina suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöön sekä harrastuksiin.
Tulokset hyödyttävät laajasti lehtitaloja, mainostajia ja lukemisen edistämistä, ja muodostavat perustan pitkäjänteiselle mediakehitykselle monikielisessä ja monikulttuurisessa Suomessa. Tutkimus tuottaa täysin uutta ymmärrystä väestönosasta, joka kattaa jo yli 10 prosenttia suomalaisista.
Älykäs uutiskirje ja suora yhteys lukijaan
Tutkimuksessa selvitetään uutiskirjeiden merkitystä suomalaisille aikakauslehtitaloille ja tekoälyn hyödyntämistä uutiskirjeiden tekemisessä. Selvityksessä haastatellaan uutiskirjeiden tuotannosta ja kehityksestä vastaavia henkilöitä mediayrityksissä sekä analysoidaan uutiskirjeiden sisältöä.
Selvitys tuo tuoretta toimialatietoa aikakausmedia-alan uutiskirjestrategioista, uutiskirjeiden hyödyistä ja tekoälyn mahdollisuuksista uutiskirjeiden tuotannossa. Erityisen hyödyllistä tämä on niille toimijoille, jotka harkitsevat uutiskirjeen kehittämistä tai käyttöönottoa.
Tavoitteena on ohjata julkaisijoita luomaan kiinnostavampaa ja vaikuttavampaa sisältöä, mikä voi parantaa uutiskirjeiden tehokkuutta, lisätä avausprosentteja, laajentaa tavoittavuutta ja parantaa asiakaspitoa. Hyvin suunniteltu ja kohdennettu uutiskirje, joka ottaa huomioon kohderyhmänsä mieltymykset, voi merkittävästi vahvistaa mediabrändin tunnettuutta ja kiinnostavuutta. Syvällisempi ymmärrys yleisöstä ja välineestä syventää lukijasuhdetta.
Toivon tuojat vai todellisuuden kuvaajat – aikakauslehtien sisältölinjaukset poikkeusoloissa
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia suomalaisten aikakauslehtien journalistista ja sisällöllistä varautumista poikkeusaikojen muuttuviin lukijatarpeisiin ja käsittelytapoihin. Alalla ei ole juurikaan yhteisesti pohdittu, millä sisältölinjalla eri lehdissä jatketaan, jos Suomea kohtaa vakava, yhteiskuntajärjestelmää vaarantava ulkoinen kriisi.
Pyritäänkö silloin luomaan illuusio muuttumattomasta arjesta tai pakopaikka siitä, kun ensimmäisen maailman ongelmat poistuvat vakavampien tieltä? Vai huomioidaanko sisältölinjauksissa jokin selkeästi määritelty kanta tai kansallinen missio? Eri toimitusten suunnitelmien ja toimintatapojen analysointi sekä eri vaihtoehtojen esittely hyödyttää medioita niiden poikkeusolojen journalistiseen toimintaan varautumisessa.
Pro gradu -tutkielma kolmen suomalaisen aikakauslehden ilmastonmuutosaiheisesta featurejournalismista
Miten ilmastonmuutoksesta on kerrottu suomalaisissa aikakauslehdissä 2000-luvun eri vuosikymmeninä? Tampereen yliopiston opiskelija Suvi Tuomiston pro gradu -tutkielma ilmastoaiheisesta narratiivisesta journalismista keskittyy tarkastelemaan kolmen suomalaisen aikakauslehden – Image, Suomen Kuvalehti ja HS Kuukausiliite – ilmastoaiheisia featurejuttuja 2000-, 2010- ja 2020-luvulta. Se auttaa aikakauslehtiä peilaamaan oman ilmastojournalisminsa kehitystä tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi muuttuvan aihepiirin kohdalla.
Aikakausmedian tutkimusapurahat
- Aikakausmedian tutkimusapurahoilla tuetaan tutkimuksia, joiden tulokset tuottavat ymmärrystä aikakausmedioiden tekijöille ja jotka auttavat kehittämään aikakausmedioiden liiketoimintaa tai journalismia. Tarkoituksena on vahvistaa alan kehitystä, jakaa osaamista ja mahdollistaa tutkimuksia, jotka hyödyttävät erityisesti aikakausmedioita.
- Nyt rahoitettujen tutkimusten tulokset julkaistaan vuoden 2026 aikana.
- Tutkimusapurahan saajista päätti Aikakausmedian tutkimusryhmä.