Haku

Uusi digitaalinen aikakauslehti Sport Digi on suunniteltu puhelimeen – tilausmäärä ylitti jo odotukset

Uudenlainen hyvinvoinnista ja treenaamisesta kertova julkaisu on herättänyt paljon kiinnostusta ja alku on ollut odotettua vilkkaampi. Ensimmäinen Sport Digi lähetettiin tilaajille marraskuun lopussa.

– Tilaajia on tullut paljon enemmän kuin uskalsimme toivoa. Sport-lehden printtiin verrattuna määrä on moninkertainen, iloitsee Helsingin Sanomien lifestyletoimituksen esihenkilö Merituuli Saikkonen.

Jumppaliikkeitä näytetään havainnollistavilla giffeillä ja rentoutumista voi treenata rauhoittavan ääniklipin myötä.

Täysin digitaalinen älypuhelimen näytölle suunniteltu tuote mahdollistaa uudenlaisen kerronnan ja lukukokemuksen, mikä ei printtijutuissa ole mahdollista. Sport Digi voi pitää sisällään esimerkiksi ääntä ja videota: jumppaliikkeitä näytetään havainnollistavilla giffeillä ja rentoutumista voi treenata rauhoittavan ääniklipin myötä.

– Kiinnostuksen taustalla on monia syitä – ihmiset haluavat olla mukana uudessa ja he voivatkin olla halukkaampia digitaaliseen muutokseen, mitä aiemmin on ajateltu. Mutta ennen kaikkea lukijoiden maksuhalukkuus syntyy hyvistä sisällöistä, hän sanoo.

Sport Digi kilahtaa tilaajien sähköpostiin kerran viikossa.  Osa jutuista on suunniteltu käytettäväksi suoraan uutiskirjeessä, osa taas verkkosivuilla. 

Uuden Sport Digin tavoitteena on auttaa ihmisiä voimaan paremmin ja olla hyvinvointimedioiden ykkönen. Se haluaa palvella vanhoja printti-Sportin lukijoita, mutta samalla laajentaa kohderyhmäänsä – hyvinvoinnilla ei houkutella pelkästään himoliikkujia tai terveysintoilijoita, vaan sisältöjä tehdään entistä laajemmin esimerkiksi ravinnosta, unesta ja jaksamisesta. 

– Haluamme tavoittaa kaikki suomalaiset, jotka ovat innostuneita hyvinvoinnista, mutta olisi hienoa tavoittaa myös heitä, joita se ei niinkään kiinnosta, Saikkonen sanoo.

Tuote vietiin sinne, missä käyttäjät jo olivat

Kolme vuotta sitten Saikkonen kohtasi työuransa vaikeimman homman, kun Helsingin Sanomiin sulautettiin nippu aikakauslehtiä. Nykyään Sport Digi on osa Helsingin Sanomien lifestyletoimitusta, jossa tehdään myös Glorian ruoka & viiniä ja HS Meidän perhettä.

– Haasteena oli erityisesti uusien ihmisten, tekemisten tapojen, päivittäin ilmestyvän uutismedian ja hitaamman aikkaritekemisen yhteen sovittaminen. Lopulta kävi hyvin ja tuotteet moninkertaistivat digitaaliset lukijamääränsä.

Ihmiset voivatkin olla halukkaampia digitaaliseen muutokseen kuin aiemmin on ajateltu.

Vuosien aikana paljon verkossa kasvaneen Sportin muuttaminen vain digitaaliseksi oli luonteva seuraava askel. Sport Digille luotiin oma erottuva ulkoasu ja tuotteen kanssa tehtiin paljon töitä, jotta se toimisi kaikenlaisissa puhelimissa ja sähköposteissa.

– Päätimme viedä tuotteen ja tekemisen sinne, missä suurin yleisö meitä jo käytti, eli kännykkään. Sport Digin myötä olemme luoneet uudenlaisen tuotteen, jota kehitämme ja uudistamme jatkuvasti. Se voidaan uudistaa vaikka joka viikko, jos sellaiseen on tarve. Tammikuussa tuote laajenee vielä entisestään, hän paljastaa.

Sport Digi havainnollistaa jumppaliikkeitä liikkuvien gif-animaatioiden avulla.

Hyville sisällöille riittää kysyntää

Osa Sport Digin jutuista on luettavissa suoraan sähköpostista, mutta tuote toimii täysimääräisesti vain Helsingin Sanomien digitunnuksilla. Hesarin etusivulla Sport Digin jutut erottuvat muusta sisällöstä omalla ulkoasullaan ja logollaan, ja lisäksi juttuja voi suodattaa sivustolla Sport Digi -aihetägin avulla. Hesarin verkon tilaajat saavat Sport Digin sähköpostiinsa lisämaksutta, mutta pelkästään sitä ei ole mahdollista tilata. 

Myös printtilehdille on oma paikkansa. Esimerkiksi Glorian ruoka & viini -lehti on kasvanut nimenomaan printissä.

– Printtilehden muututtua digitaaliseksi alkuperäiset lehden tilaajat siirtyivät automaattisesti Sport Digin tilaajiksi. Se, kuinka moni jatkaa digitaalisen version tilaamista, selviää ajan myötä. 

Saikkonen uskoo, että vaikka aikakauslehtikokonaisuuksien siirtäminen digitaalisiksi on vasta alussa, myös printtilehdille on oma paikkansa. Esimerkiksi Glorian ruoka & viini -lehti on kasvanut nimenomaan printissä.

– Hyville sisällöille riittää kyllä kysyntää, eihän musiikkikaan loppunut, vaikka LP-levyjen tilalle tuli uusia formaatteja, hän sanoo.

Teksti: Anniina Nissinen | kuvat: Sport Digi ja Outi Itävuo
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: