Haku

Aikakausmedioiden digimainonnassa kasvua vuonna 2022

Kantar on julkistanut tuoreet luvut mainosvuodesta 2022. Aikakausmedioiden printissä ja digissä mainontaa ostettiin viime vuonna 60,1 miljoonalla eurolla, mikä on 7,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

Mediamainonnan määrä tippui painetuissa yleisö- ja asiakaslehdissä sekä ammatti- ja järjestölehdissä. Sen sijaan digissä mainontaa ostettiin viime vuonna yhteensä 13,3 miljoonalla eurolla, mikä tarkoittaa prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Digimainonnan osuus kaikesta aikakausmediamainonnasta oli 22,1 prosenttia.

Mediamainonnan kehitys (milj. euroa, käyvin hinnoin)

Mediamainonnan määrä 2022 milj. eur. Muutos % Osuus kaikesta
mediamainonnasta %
Aikakausmediat yhteensä 60,1 -7,3 4,5
Yleisölehdet, painettu 15,0 -4,8 1,1
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu 25,0 -11,3 1,9
Asiakaslehdet, painettu 6,8 -11,6 0,5
Aikakausmediat, digitaalinen
13,3 +1,0
1,0

Lähde: Kantar 2023.
Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Aikakausmedia on tuottanut tilastoon täydennyslukuja painettujen ammatti- ja järjestölehtien mainonnasta.

Mediamainontaan kaikissa kanavissa käytettiin yhteensä 1 328 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja mainonnan määrä kasvoi 4,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Aikakausmedioiden osuus kaikesta mediamainonnasta oli 4,5 prosenttia.

Tilasto mainosvuodesta 2022 

Teksti: Anniina Nissinen | kuva: Shutterstock
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: