Haku

Sidewaysin mainos jättää tarkoituksella vähän arvailun varaan

”Herkullisen värikäs, julistemainen toteutus, joka luottaa vahvaan graafisen ilmeeseensä eikä selittele turhia. Kohderyhmä tunnistaa.” Tässä perustelut, miksi Sidewaysin mainos voitti huhtikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan. Tuomarina toimi TBWA\Helsingin AD Nelli Immonen.

”Kaikki Sidewaysin mainonta pyrkii olemaan festarin näköistä, hauskaa mainontaa, joka jättää kenties vähän arvailun varaan. Se luo tarpeen selvittää, mistä tapahtumassa on kyse”, kuvailee Sidewaysin markkinointipäällikkö Iida Nieminen.

Mainoksen on suunnitellut graafikko Jenna Haapaharju. Samaa ilmettä on hyödynnetty aiemmin erilaisella värimaailmalla.

”Sidewaysin ilme on aina ollut värikäs ja leikkisä, ja se uudistuu tarpeeksi usein pysyäkseen kiinnostavana”, Nieminen sanoo.

Sidewaysin ilme on vaihtunut vuosien varrella useasti. Printtimainonta mukailee kunkin vuoden tyyliä hyödyntäen kuitenkin eri kanavissa erilaisia elementtejä ja layouteja.

”Tässä annamme paljon valtaa ilmeen suunnittelijalle ja muulle graafiselle työryhmälle.”

Kampanjan kohderyhmä on Niemisen mukaan hyvin laaja. Sideways-festivaali yhdistelee laajasti eri musiikkigenrejä, minkä lisäksi tapahtuma tarjoilee paljon erilaista kaupunkikulttuuria erilaisen aluetaiteen ja -ohjelman muodossa.

”Näin ollen koen tapahtuman hyvin kiinnostavaksi monenlaisille ja eri-ikäisille ihmisille. Erityisesti näen Sidewaysinheille, jotka viihtyvät musiikin, kaupunkikulttuurin, yllätysten ja ystävien parissa.”

Festarimainoksia hyödynnetään laajasti eri alustoilla ja medioissa, mutta aineistot räätälöidään kunkin alustan ja kohderyhmän tarpeen mukaan. Nieminen sanoo, että suunnittelussa hän luottaa täysin siihen, että graafikot tietävät, minkälainen estetiikka milloinkin puhuttelee.  

”Eri kontekstissa ja eri yleisölle on hauskaa vinkata tapahtumasta hieman eri tyyliin.”

Nieminen haluaisi nähdä mainonnassa enemmän hassuttelua.

”Vaikka yksinkertainen ja skandinaavinen estetiikka tuntuu purevan, olisi hassutteleville väreille, visuaalisille elementeille ja sanoille mielestäni enemmän tilaa!”

Toiseksi huhtikuun mainoskisassa tuli K-Raudan Päästä suunnitelmasi pihalle ja kolmanneksi Four Reasonsin Hiustesi näköinen sinä.

”Herkullisen värikäs, julistemainen toteutus, joka luottaa vahvaan graafisen ilmeeseensä eikä selittele turhia. Kohderyhmä tunnistaa.”
Art Director Nelli Immonen, TBWA\Helsinki 

Helsingin parhaat puolet yhden viikonlopun aikana!

Mainostaja: Fullsteam Agency / Sideways
Iida Nieminen, markkinointipäällikkö
Jenna Haapaharju, graafikko

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Trendi

"Hauskasti ja taidolla toteutettu mainos, jossa julkaisu ja idea kohtaavat. PäMainoksessa on otettu hauskasti huomioon koko aukeaman käyttö."
Art Director Nelli Immonen, TBWA\HelsinkiÅ

Päästä suunnitelmasi pihalle

Mainostaja: K-Rauta

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Meidän mökki, Viherpiha

 

Mainos saa hymyilemään mallin mukana.  Laadukkaasti tuotettu muotokuva, josta jää hyvä mieli.
Art Director Nelli Immonen, TBWA\Helsinki

Hiustesi näköinen sinä

Mainostaja: Four Reasons
Mira Suurnäkki, Head of Brand & Creative
Veikko Kastemaa, Art Director

Kuva: Simelius Simelius

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Trendi

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: