Haku

Huolellinen journalismi muuttaa maailmaa – Tekniikan Maailman testiajo paljasti vakavan vian yleisissä automalleissa

Tekniikan Maailma -lehden tuottaja Velimatti Honkanen peräänkuuluttaa faktojen tarkistamista tietoa tulvivassa maailmassa. 

– Tarkan tiedon tarve ei häviä, se vain korostuu.

Näin hän kuvailee tutkivaa journalismia tekniikkaan keskittyvässä aikakauslehdessä.

– En oikeastaan ole aiemmin mieltänyt tätä työtä tutkivaksi journalismiksi, mutta kyllä sitä voinee sellaiseksi luokitella. Olen aina ajatellut, että tutkiva journalismi on oikeiden toimittajien työtä, jossa paljastetaan viranomaisten väärinkäytöksiä, talousrikoksia ja niin edelleen. Tekniikan Maailmassa teemme testaustyötä ja työvoimamme varsinkin autotoimituksessa koostuu enimmäkseen insinööreistä.

Laajoja asiantuntevia autovertailuja, rengastestejä ja hyötytietoa suomalaisille kuluttajille – tätä kaikkea on Suomen luetuin yleistekninen lehti. Honkanen aloitti lehden parissa vuonna -89 ensin freelancerina ja myöhemmin vakituisena toimittajana.

Testaaminen ja tutkiva journalismi on Honkasen työn ydintä. Autot, renkaat, tarvikkeet ja palvelut testataan perusteellisesti ennen artikkelin kirjoittamista.

– Testien tekeminen on silloin erityisen palkitsevaa, kun saamme selvitettyä jotain odottamatonta ja yllättävää – joko hyviä tai huonoja ominaisuuksia, jotka opastavat kuluttajaa tekemään oikeita päätöksiä.

Esimerkiksi autojen valomittauksissa on havaittu, että vaikka tekniikka kehittyy, valot eivät tule tehokkaammiksi – väittää valmistaja mitä tahansa.

Riippumaton testaus aiheutti takaisinkutsuja

Honkasen ja testiryhmän yhdessä tekemät artikkelit ison autovalmistajan, Volkswagenin, turvavyöviasta saivat runsaasti kansainvälistä huomiota. Vakava turvallisuusvika paljastui suomalaisessa testiajossa.

– Autolle tehtiin normaalia väistökoetta täydellä kuormalla. Takapenkin matkustajien turvavyökotelot törmäsivät testin aikana siten, että kuljettajan takana istuneen matkustajan turvavyö aukesi kesken ajon.

Viasta raportoitiin viipymättä maahantuojalle ja sitä kautta VW-konsernille. Autovalmistaja teki omat testinsä ja totesi vian olevan todellinen. TM:n jutun jälkeen 410 000 autoa sai takaisinkutsun. Malleihin kuuluivat Seat Arona, Seat Ibiza ja Volkswagen Polo. Maahantuojan edullisena korjaustoimenpiteenä turvavyökotelot yhdistettiin nippusiteellä.

– Kotikutoiselta näyttänyt korjaustoimenpide ei auennut väistöliikkeessä, mutta 50 km/h:n nopeudessa tehty hätäjarrutus katkaisi nippusiteen.

Huolestuttavaa oli, että Saksan ja Espanjan viranomaiset olivat hyväksyneet nippusidekorjauksen. Toinen massiivinen korjauskutsu koskee noin 600 000 autoa, ja nyt autonvalmistaja asentaa turvavyön lukkopesän alle ylimääräisen kauluksen.

Näin testiajo eteni – katso videolta Velimatti Honkasen kuvaus tapahtumista.

Älä usko ylistyssanoja

Tiedonkulku nopeutuu, kanavat muuttuvat ja ihmiset löytävät paljon virheellistä tietoa. Siksi Honkanen kuuluttaa tarkan journalismin perään. Toimittajat saavat sähköpostinsa täyteen tiedotteita, tuotearvioita ja markkinointimateriaalia. Ilmaisia mainoksia ei ole syytä kirjoittaa.

– Hälytyskellojen pitäisi soida, jos esimerkiksi tiedotteessa käytetään paljon ylistyssanoja. Nopeaa journalismia ei pidä tehdä laadun kustannuksella.

Uusiin automalleihin tutustutaan usein ulkomailla, ja matkapäiviä Honkasella tulee noin 70 vuodessa. Pitkien reissupäivien lentomatkat Honkanen hyödyntää juttujen kirjoittamiseen, jotka hän viimeistelee lehteen sopiviksi Suomessa toimistolla. Tuottajan rooliin kuuluu myös paljon suunnittelua ja juttujen editointia.

– Tekniikan Maailman talvitesti on sellainen, jota sekä ulkomaiset kollegat että autotehtaiden edustajat arvostavat ja ovat poikkeuksetta vaikuttuneita siitä, että joku lehti tekee näin ison testin.

Ei ole helppoa löytää oikeaa tietoa kaiken massan keskeltä, mutta se kannattaa.

– Tiedotteet kannattaa esimerkiksi lukea mielellään alkuperäisellä kielellä. Googlaa eri hakutermeillä ja ole kriittinen annetun tiedon suhteen. Erityisen kiinnostavaa ja tärkeää on usein se, mitä tiedotteessa tai lehdistömateriaalissa ei kerrota tai mainitaan vain ohimennen.

Honkanen tarkistaa yksinkertaisiakin tietoja. Joskus pitkään elänyt huhu tai valheellinen tieto jatkaa elämistä vain siksi, ettei kukaan ole katkaissut huhulta siipiä.

– Epäile aina kaikkea, se on melko hyvä ohjenuora.

Teksti: Leena Seppinen

Tuottaja Velimatti Honkanen on ainoa suomalaisedustaja raadissa, joka valitsee vuosittain Vuoden Auton Euroopassa (Car of the Year). Raatiin kuuluu 60 toimittajaa 23 Euroopan maasta. Honkanen toimii myös organisaation pääsihteerinä puheenjohtajan työparina.

Tunne tekijät -sarjassa esitellään aikakausmedia-alan osaajia.

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: