Haku

Jutut, joita ei osaisi Googlesta hakea

”Kun 90-luvulla tehtiin tarinoita menestyjistä, jätettiin kysymättä, millaisia uhrauksia menestyminen oli vaatinut. Tänä päivänä epätäydellisyys ja keskeneräisyys on näytettävä menestyjienkin tarinoissa”, sanoo Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill.

Pitää kertoa ihmisestä ja löytää se pienin yhteinen nimittäjä, jonka jokainen tunnistaa. Siksi Kodin Kuvalehdessä on ollut juttu menestyneestä poliitikkomiehestä ja työn sekä perheen yhdistämisen aiheuttamasta riittämättömyyden tunteesta. On näytettävä elämään kuuluva ristiriita ja kerrottava jutut, joita ei ole vielä kerrottu.

”Sisältökonseptien aikakaudella maailmaa pitää myös muistaa katsoa laajasti. Hyvä aikakauslehtijuttu herättää kysymään, voisivatko asiat olla toisin.”

McGillin mielestä juuri tässä ajassa on erityisen tähdellistä muistuttaa oikeasti merkityksellisistä asioista. Kodin Kuvalehden Tämän haluan sanoa -jutussa saattokodin potilaat saivat puhua heille tärkeistä asioista. Vaikka siitä, että kuka tekee polttopuut vaimolle valmiiksi, kun itseä ei enää ole.

”Rakastamme lukea juttuja välittämisestä. Välinpitämättömyyden pelko on yksi suurimmista peloistamme”, McGill kertoo.

Mitä tunteita Tämän haluan sanoa -juttu herätti päätoimittaja Minna McGillissä? Katso videolta jutun tarina.

5 tapaa, joilla hyvä juttu parantaa maailmaa

1. Se osuu ytimeen ja saa toimimaan

Sisältöjen tekijän pitää tunnistaa ihmisten ääneen sanomattomat tarpeet. Hyvin usein ne liittyvät unelmiin ja pelkoihin.

”Sisältöjen tekeminen on vähän kuin sipulin kuorimista. Ytimen löytämiseksi pitää pystyä kuorimaan ainakin pari kerrosta”, McGill luonnehtii.

Ytimen tunnistamisessa myös omat ja lähipiirin kokemukset ovat tärkeitä. Juttujen suunnittelu vaatii heittäytymistä ja itsensä peliin laittamista. Toisaalta juuri se tekee työstä erityisen merkityksellistä.

2. Se kertoo ihanista tyypeistä ja antaa luvan tykästyä heihin

Aikakauslehtien tunnelma, maailmankuva ja tapa katsoa maailmaa koukuttavat. ”Hyvä aikkarijuttu piirtää hauraan mutta näkyvän kultareunan arjen ympärille. Kodin Kuvalehdessä on tärkeää lämpö ja lämpötila."

Aitous korostuu henkilökuvissa ja lifestylekuvissa.

”Rakastamme ihmisiä, jotka tuntuvat aidoilta, ja haluamme tykästyä heihin. On tärkeää näyttää muutakin kuin kiiltävää pintaa. Esimerkiksi sellaisia koteja, joita lehdissä esiteltiin vuonna 1995, lukijat eivät enää halua nähdä, vaan kutsuvat niitä katalogikodeiksi.”

3. Se nostaa keskiöön tärkeät asiat, joita ei muuten huomata

Hyvä aikakauslehden juttu tekee asioita läpinäkyväksi ja synnyttää toimintaa.

”Yksi tällainen oli juttu yksinäisistä suomalaisista. Se sai lukuisat lukijamme ottamaan yhteyttä toimitukseen ja kysymään, mitä he voisivat tehdä”, McGill kertoo.

”Tässä ajassa syntyy helposti perspektiiviharha: siksi me tarvitsemme aika ajoin muistutusta siitä, mikä elämässä on hyvin ja oikeasti merkityksellistä. Aikakauslehden juttu voi sen tehdä.”

4. Se ällistyttää, pysäyttää ja hämmästyttää – ja saa ajattelemaan

Hyvä juttu on moniulotteinen ja voi jakaa lukijoita.

”Kuten juttu naisesta, joka eläkkeelle jäätyään muutti hotelliin. Itse asiassa se oli juttu turvaverkoista, vanhenemiseen liittyvistä toiveista ja peloista sekä siitä, kuka meitä hoitaa."

Tänä päivänä jutuissa pystytään näyttämään elämä, ihminen ja arki entistä moniulotteisemmin. ”Se on 5D- ja 5G-ajan aikakauslehtikerrontaa.”

5. Se näyttää ne asiat, joita Googlesta ei löydä

Mikä on juttu, joka kaikkien suomalaisten pitäisi seuraavaksi lukea? Minna McGillin mielestä ei riitä, että lukijat kertovat, mistä haluavat lukea, vaan sisältöjen tekijöiden pitää tunnistaa ne isot teemat, joita ei haluta tai osata sanoa ääneen.

”Olemme ihmisyyden äärellä. Elämään kuuluu unelmat mutta myös ristiriidat, ja ne molemmat on tämän ajan kerronnassa näytettävä. Aikkarissa on ne jutut, joita et voi Googlesta hakea. Tämä on juuri se hirvittävän mielenkiintoinen näkökulma sisältöjen tekemiseen.”

Tunne tekijät -sarjassa esitellään aikakausmedia-alan osaajia.

×

Haku: