Haku

"Nyt trendaavat natuviinit ja roseeviinit"

Juomien maailmassa on parhaillaan käynnissä kolme isoa trendiä, tietää art director Satu Salmitie.

Hän seuraa aitiopaikalta ruoan ja juomien ilmiöitä, sillä hän vastaa AD:na työkseen kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvän Viinilehden ulkoasusta.

Yksi tämän hetken juomatrendi ovat natural- eli alkuviinit. Ne ovat kasvattaneet vuosi vuodelta suosiotaan erityisesti nuorten viininystävien keskuudessa.

– Alkuaikoina natuviineillä oli joidenkin korvissa ehkä hieman huono kaiku, sillä laatu saattoi olla vaihtelevaa. Nyt ravintoloissa on tarjolla hyviä vaihtoehtoja, Salmitie sanoo.

Toinen iso ilmiö on roseeviini, jota moni siemaili kuluneena kesänä juhlissa, terasseilla ja puistoissa. Viime vuosina rosee on saavuttanut entistä laajemman suosion ja raivannut tiensä jopa joulupöytiin.

Alku- ja roseeviinit trendaavat, sillä ne tuovat Salmitien mukaan uusia vaihtoehtoja perinteisten rinnalle. Molemmat juomat haastavat suuta ja antavat elämyksiä.

Kolmas iso muotivirtaus juomien maailmassa ovat alkoholittomat ja vähäalkoholiset drinkit.

Katso videolta Satu Salmitien vinkit hyvän ruokakuvan rakentamiseen.

Herkät ja modernit kannet ovat nousussa

Salmitie on vastannut Viinilehden ulkoasusta vuodesta 2019 asti. Yksi mieleen painunut konkreettinen onnistuminen työssä oli se, kun Viinilehden kansi valittiin yleisöäänestyksessä vuoden kanneksi Aikakausmedian Editkilpailussa.

Yleisö kiitteli kannen tyylikkyyttä. Kuvassa oli valokuvaaja ja kukkataiteilija Kreetta Järvenpään upea kukka-asetelma. Sen suunnitteluun ja toteutukseen kului paljon aikaa ja vaivaa.

Ideoita ei voi pakottaa ilmaantumaan mieleen kello 13 tiimipalaverin aikaan, vaan niitä pulpahtelee esiin omassa tahdissaan, tutkitusti usein tylsyyden keskellä.

– Erottuminen muista tyylikkyydellä on meidän valttikorttimme. On upea tunne, että onnistumme siinä numerosta toiseen.

Salmitien mukaan Viinilehden kansiin nostetaan yhä enemmän stailattuja ruokakuvia sekä rakennettuja ja moderneja still life -kuvia eli taiteellisia asetelmia, joissa näkyy vahvasti stailistin persoonallinen kädenjälki. Kansitrendi on muuttunut herkemmäksi ja modernimmaksi pitkään jatkuneen jyhkeän maskuliinisen ja perinteisen, rustiikkisen tyylin jälkeen.

Haasteitakin visuaalisesti kunnianhimoisen ruoka- ja juomalehden tekemisessä on. Yksi niistä on se, että luovuus tarvitsisi ympärilleen aivojen tyhjäkäyntiä. Ideoita ei voi pakottaa ilmaantumaan mieleen kello 13 tiimipalaverin aikaan, vaan niitä pulpahtelee esiin omassa tahdissaan, tutkitusti usein tylsyydessä.

– Hyviä ideoita syntyy kyllä paineenkin keskellä. Tosiasia on se, että omassa työssäni keksisin kyllä hommia jokaiselle ylimääräiselle kädelle, jonka kylkeen saisi laitettua kiinni. Toimituksessa joutuu tekemään kompromissiratkaisuja ajan- ja rahankäytön suhteen.

Korona toi haasteita

Kuluneen puolentoista vuoden aikana luovuuden kukoistamista on haitannut koronapandemia. Paitsi ajoittaista tylsyyttä luovuus kysyy usein myös vuorovaikutusta.

Salmitien kokemuksen mukaan parhaat ideat lehden sisältöihin syntyvät usein niin, että ajatuksia heitellään toimituksen kesken vapaasti pitkin päivää. Jokin yksittäinen lause saattaa synnyttää idean siitä, mistä tulevan numeron ruokajuttu kannattaisi tehdä tai miten sen voisi kuvittaa.

Kun korona pakotti toimituksen etätöihin, sellainen ajatustenvaihto ei ollut mahdollista. Salmitie onkin kaivannut aitoa vuorovaikutusta muiden kanssa. Ravintoloiden ollessa kiinni hän joutui ammentamaan inspiraatiota juomasta ja ruoasta kertoviin juttuihin lähinnä kotinsa seiniltä.

Jos juttu kuvataan eri vuodenaikana kuin se ilmestyy, apua haetaan valosta. Talviaikaan kuvaukset eivät koskaan ala aamuyhdeksältä, sillä tarpeeksi valoa alkaa olla vasta aamupäivällä.

Pandemia on haitannut myös live-elämysten luomista. Viinilehti tuottaa vuosittain Helsingin Messukeskuksessa järjestettäviä Viini ja ruoka -messuja. Ennen koronaa ne olivat yhdessä samaan aikaan järjestettävien Kirjamessujen kanssa Messukeskuksen suurin vuosittainen tapahtuma.

Viinilehti järjesti ennen poikkeusaikaa myös viinikouluja, joissa asiantuntijat opettivat viinitietoutta aiheesta kiinnostuneille.

Koronan aikana lehden toimitus on järjestänyt Instragramissa ja Facebookissa viinilivejä. Livekamera on laitettu pyörimään, ja sen edessä on keskusteltu viineihin liittyvistä aiheista. Viinilivet ovat olleet palautteen perusteella tärkeitä yhteisöllisyyttä luovia tapahtumia kohderyhmälle, joka on tottunut nauttimaan elämästä ravintoloissa juoden viiniä muiden samanhenkisten kanssa.

– Viinilivet ovat olleet iso hitti. Myös me pidämme niiden kautta yhteyttä omaan yhteisöömme ja yleisöömme.

Miten kesä tehdään?

Kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvän lifestyle-lehden ulkoasun suunnittelussa täytyy ottaa huomioon vuodenaikojen vaihtelu. Valokuvissa tulee näkyä kausi, joka on käynnissä lehden ilmestyessä – mutta ei vielä lehteä tehdessä.

Esimerkiksi huhtikuussa ilmestyneen valkoviininumeron ”kesä Euroopan bistroissa” -teemaisen ruokajutun kuvat otettiin tammikuussa.

Miten kuviin rakennetaan eri vuodenajan tunnelma?

Somen ruokakuvista ei pysty erottumaan visuaalisesti välttämättä mitenkään. Salmitien mukaan tärkein erottautumiskeino onkin Viinilehden asiantuntijuus.

Salmitien mukaan valolla pelataan paljon. Talviaikaan kuvaukset eivät koskaan ala aamuyhdeksältä, sillä tarpeeksi valoa alkaa olla vasta aamupäivällä kello 11 jälkeen. Vaikka kuvauksissa onkin keinotekoisia lisävaloja, luonnonvalo antaa kuviin oman tärkeän lisänsä.

Keinotekoista auringon hehkua saa kuviin pitkien varjojen avulla, Salmitie paljastaa. Kuvauksissa saatetaan siis sijoittaa lisävaloa antava kuvauslamppu esimerkiksi viherkasvin taa, jolloin kuvaan saadaan viitteitä kesästä, kun kasvin varjot siivilöityvät osaksi kuvaa.

Somen kuvavirrassa näkyy tuon tuostakin hienoja ruokakuvia, joita ottavat sekä sosiaalisen median ammattilaiset että tavalliset somenkäyttäjät. Puhelinten kamerat ovat nykyisin niin korkealaatuisia, ettei kuvasta pysty välttämättä sanomaan, onko se otettu järjestelmäkameralla vai puhelimella.

Miten journalistinen lifestyle-julkaisu pystyy erottautumaan tästä kuvamateriaalista omilla kuvillaan? Ei aina välttämättä mitenkään, Salmitie vastaa.

Viinilehden ruokakuvamaailma on omantyylisensä ja tarkkaan harkittu, mutta ei se välttämättä kaikkien silmään erotu muista kuvista.

Tärkein erottautumiskeino onkin asiantuntijuus. Lehti tarjoaa kuvissa näkyville ruoille reseptit ja täsmäviinisuositukset. Sitä ei jokainen somen ruokakuvaaja osaisi tehdä.

Satu Salmitie on toiminut Viinilehden art directorina vuodesta 2019. Sitä ennen hän oli Aste Helsingillä graafisena suunnittelijana ja AD:na kymmenen vuotta. Asteella Salmitie työskenteli lukuisissa eri aikakauslehdissä.

Tunne tekijät -sarja kertoo aikakausmedia-alan osaajista ja ajankohtaisista ilmiöistä. Edellisessä osassa Kuluttaja-lehden testauspäällikkö Teemu Sysioja kertoi, miten kuluttajalle tärkeiden tuotteiden laatua ja turvallisuutta testataan.

×

Haku: