Vaula Norrena on semiootikko ja markkinointitutkija, joka on tutkinut aikakauslehtimainoksia jo kolmen vuosikymmenen ajan. Aikakausmedian Tunne tekijät -videosarjassa hän nostaa esiin värien merkityksen mainonnassa.

Norrena uskoo, että kauden värit eivät ole pelkästään designereiden valitsemia, vaan ne heijastavat myös arvomaailmaa.

– Esimerkiksi nyt puhutaan paljon ilmastoasioista, ja tämä heijastuu mainoksiin pehmein värein. Pehmeitä värejä, kuten persikkaa, ruskan lämpimiä sävyjä ja lempeää vihreää näkyy nyt paljon aikakauslehdissä.

Semioottisessa analyysissa Norrena tarkastelee mainoksia eri kanteilta: millaisia värejä siinä on, millaisia typografioita, muotoja tai myyttejä ja tarinoita? Seuraavaksi, kun näet mainoksen, katso sen värejä!

Esimerkiksi vihreä vaikuttaa meihin rauhoittavasti; nyt pinnalla olevalla lämpimällä vihreällä kerrotaan myönteisistä asioista, luovuudesta ja luonnonläheisyydestä. Punainen lämmittää, nostattaa sydämen sykettä ja on eloisa ja energinen. Sininen on tasapainoinen, sovinnollinen ja jopa neutraali. Suomalaisille sininen heijastaa usein kotimaisuutta.

Katso video ja lue siihen liittyvä artikkeli:


Tunne tekijät -sarjassa on julkaistu aikaisemmin jo seitsemän erilaista videota juttuineen.


Sarjan uusimmassa osassa tutustutaan Riffi-lehden päätoimittaja Lauri Paloposkeen. Riffi on vuodesta 1996 alkaen ilmestynyt suomalainen musiikkitekniikan erikoislehti.