Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Rikkaruohot ovat ihan ok – luonnonmukaisuus trendaa puutarha-alalla ja näkyy ilmiönä alan lehdessä

Puutarhalehdissä on pöhinää erityisesti keväällä, mutta lukijoiden kiinnostus ja harrastuneisuus kestävät läpi vuoden. Kotipuutarha-lehti haistaa alan ilmiöt hyvissä ajoin.

Missä kukkivat pionit kuvataan, jos ulkona on vielä lunta? Entä mitä puutarhalehdessä tehdään pitkin talvea, kun mikään ei kasva ulkona? Nämä ovat kysymyksiä, joihin pitkään ilmestynyt Kotipuutarha-lehti on keksinyt omat tapansa vastata.

Sää tuo joskus isojakin yllätyksiä. Kuvauksia ja järjestelyitä pitää muuttaa joskus nopealla tahdilla, mutta onneksi lehteä tekevät ammattilaiset.

Puutarhaharrastus Suomessa ei ole enää tietyn vuodenajan juttu. Harrastajia ja kotiviljelijöitä pitää viihdyttää ja valistaa pitkin vuotta. Jos ei pääse ulos upottamaan sormiaan multaan, se tehdään sisätiloissa.

– Harrastus on muuttunut vuosien saatossa ympärivuotiseksi. On sisäviljelyä ja huonekasvi-innostusta, kuvailee Kotipuutarha-lehden toimituspäällikkö Minna Siltala.

Puutarhaharrastajille suunnattu Kotipuutarha-lehti ilmestyy 10 kertaa vuodessa ja se on perustettu jo vuonna 1941. Puutarhaliiton julkaisemalla lehdellä ei aluksi ollut kilpailijoita – niitä ilmaantui vasta vajaa 20 vuotta sitten. Pitkän taipaleen aikana lehti on muuttunut lukijoidensa tahdissa.

– Lehteä on joskus luokiteltu tosiharrastajien lehdeksi, mutta nykyään tarjoamme sisältöä myös puutarhaharrastuksen aloittelijoille. Tämä sisältöjen tasapainottelu on toimitukselle haaste, sanoo Minna Siltala.

Vuodenaikojen matkassa

Kotipuutarha-lehden sykli eli vuosikierto on ennakoiva. Sen pitää olla, sillä asumme maassa, jossa on aika usein neljä vuodenaikaa. Seuraavan vuoden lehden suunnittelu alkaa jo syksyllä. Tammikuussa suunnitellaan vuoden lehtien sisältöjä tarkemmin ja keväällä alkaa kuhina. Loisteliaat pionitarhat tai romanttinen pikkupuutarha pitää kuvata lehteen ja kuvaus pitää haarukoida vuodenaikaan, jolloin kukat kukkivat ja keli hellii.

– Kun suunnittelemme lehtiä, pohdimme, mikä on vuoden painopistealue, millainen on maailman taloustilanne ja mitä puutarha-alalla tapahtuu. Yhteiskunnan tilanne heijastaa suoraan kulutukseen ja sitä kautta myös kotoiluun.

Keväästä lokakuuhun kerätään kuvasatoa lehteen.

– Sää tuo joskus isojakin yllätyksiä. Esimerkiksi keväälle suunniteltu kirsikkapuiden kukinnan kuvaus voi mennä mönkään, jos kevät on viivästynyt ja kasvu hidastunut. Kuvauksia ja järjestelyitä pitää muuttaa joskus nopealla tahdilla, mutta onneksi lehteä tekevät ammattilaiset, kiittelee Siltala.

Puutarha-alalla trendeillä on pidempi kesto. Ei ole pelkkiä yhden hetken juttuja, vaan trendit kestävät usein yli vuoden ja pidempäänkin. Trendit valuvat ammattilaisilta kotipuutarhureille ja tässä Kotipuutarha-lehti onkin hyvin hereillä. Puutarhaliiton lehti on uusimman tiedon lähteellä ja lehdellä on suora yhteys alan ammattilaisiin. Esimerkiksi uudet kasvualustat kuten rahkasammal ovat jo turpeen vaihtoehtoja ammattilaispuolella. Pikkuhiljaa myös harrastajien keskuudessa.

– Myös led-valot ja hydroviljely, sisäviljely ja keinovalot, ovat jo harrastajillekin kohtuuhintaisia.


Ilmastonmuutos ja luonnonmukaisuus puhuttavat myös puutarha-alalla. Katso videolta, miten Kotipuutarha-lehdessä torjutaan ilmastonmuutosta ja kuinka hyötykasvitrendi näkyy lehden tekemisessä.

Luonnonmukaisuutta ja monimuotoisuutta

Kotipuutarha-lehteä lukevat taajamissa asuvat 50–60-vuotiaat naiset, mutta puutarhaharrastus kasvaa usein noin 40-vuotiailla naisilla. Kotipuutarha-lehti järjestää myös lukijamatkoja.

Nuorempi lukijakunta kuluttaa puutarhasisältöjä verkkopuolella. Kotipuutarha.fissä on tuoretta sisältöä, uutiskirjeitä, webinaareja, blogeja ja myös sosiaalisen median ulottuvuus. Nuorempia kaupunkilaisia on houkuteltu harrastuksen pariin myös Versoo-puutarhamarkkinoiden kautta. Tapahtumista suosittuja on myös Avoimet puutarhat -teemapäivä, jolloin puutarhaharrastajat voivat avata pihansa kaikille nähtäväksi. Olipa lukijan ikä mikä tahansa, ilmastonmuutos on läpäissyt myös puutarhaharrastajien ryhmän. Se heijastuu lehden tekoon trendeinä.

– Nyt halutaan luonnonmukaisuutta ja monimuotoisuutta. Esimerkiksi hyötyviljelyjuitussa haluamme tuoda esille ensisijaisesti luonnonmukaisen vaihtoehdon viljellä. Ilmasto huolettaa ihmisiä ja he pohtivat, miten omassa pihassa voi pienentää hiilijalanjälkeä.

Ammattilaispuolella ilmastoasioihin on kiinnitetty huomiota vähentämällä muovia. Tätä kautta trendi tulee myös harrastajille. Mutta mikä on tulevan kesän trendi puutarha-alalla Minna Siltala?

– Omien vihannesten ja hyötykasvien viljely parvekkeella ja pienissä tiloissa sekä mesikasvit ja muut pölyttäjiä hyödyntävät kasvit ovat suosiossa. Luonnonmukaisuus korostuu myös julkisten alueiden puistoissa ja nurmialueiden hoidossa: nurmikon ei tarvitse olla hieno ja vihreä, ja rikkaruohot eivät ole enää paha asia.

Minna Siltala


Kotipuutarha-lehden toimituspäällikkö Minna Siltala aloitti toimittajauransa uutistoimittajana. Myöhemmin hän oli viestintäalan yrittäjä sekä freelancer. Hän on kirjoittanut puutarha-aiheisia kirjoja ja päätyi oman harrastuksen kautta Kotipuutarha-lehden toimituspäälliköksi.

Teksti: Leena Seppinen


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakausmedia ry:n omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille