Haku

Onnea puikkojen kilinän kautta – Fazerin ja Novitan sukkalehti on saavuttanut supersuosion

Herkullinen sukkalehti sai neulojien keskuudessa aikaan suursuosion, sitä varattiin ennakkoon ja jonotettiin ympäri Suomen. 200-sivuisesta ja 700 grammaa painavasta erikoisjulkaisusta on tullut hetkessä keräilykappale ja fanituote neulojien keskuudessa. Lehtipisteen mukaan teemalehden suosio on ollut hurja ja siitä on mahdollisesti tulossa kaikkien aikojen myydyin irtonumero Suomessa. Muhkea erikoisnumero on myynnissä 18,90 euron hintaan.

Myös vuosi sitten ilmestynyt Arabia × Novita teemalehti rikkoi aikanaan irtonumeromyynnin ennätyksiä.

Novitan päätoimittaja Linda Permanto iloitsee teemalehtien suosiosta, varsinkin kun kyseessä on niin rajattu teema – sukkien neulominen.

– Kaikki Novitan erikoisjulkaisut ovat olleet viime vuosina hyvin suosittuja neulontabuumin ansiosta. Suomessa etenkin sukkien neulominen on kansanlaji, joten teemalehdet ovat olleet myydyimpien kärkisijoilla, hän sanoo.

Luovuus ja idearikkaus ovat neulontayhteisön ytimessä

Yhteistyö Fazerin kanssa sai alkunsa viime syksynä, kun Fazer otti Novitaan yhteyttä ja ehdotti yhteisiä neulontabokseja, jotka pitävät sisällään lankoja ja neulontavälineitä sekä Fazerin makeisia. Boksien lisäksi syntyi suunnittelukilpailu, johon lähetettiin lähes kuusisataa erilaista Fazerista inspiroitunutta ohjetta. Ohjeita tuli niin paljon, että tammikuussa julkaistaan toinen sukkalehti, jonka keskiössä ovat Fazerin suklaat, lakritsit ja keksit.

– Luovuus ja idearikkaus ovat neulontayhteisön ytimessä, ja muun muassa siksi yhteistyöjulkaisut kiinnostavine brändikomboineen ovat olleet neulojien mieleen, Permanto sanoo.

Asiakaslehti Novita ilmestyy tilaajille ja irtonumeromyyntiin neljä kertaa vuodessa. Lisäksi Novita julkaisee lehtipisteissä myytäviä teemanumeroita useampia vuodessa. Seuraava erikoisnumero, Kalevala × Novita -neulelehti julkaistaan marraskuussa. Lehti sisältää parikymmentä juhlaneuletta ja -asustetta, joiden suunnittelusta ovat vastanneet Suomen kärkinimet neulesuunnittelun saralla.

Lue lisää: Trendit ja ilmiöt vauhdittavat aikakauslehtimyyntiä – "Teemalehtien markkinassa olisi paljon otettavaa"



– Lisäksi ensi vuodeksi on tulossa yhteistyöpaketti yhdeltä Suomen rakastetuimmalta brändiltä, hän paljastaa.

Permannon mukaan käsityöperinteet ovat olleet Suomessa suosittuja aina, mutta varsinainen neuloosi alkoi levitä muutama vuosi ennen koronaa. Käsityöinnostus on tehnyt neulonnasta valtavirtaa, eikä se ole enää vain mummojen harrastus. Hän näkee, että Novitan yhtenä tavoitteena onkin ylläpitää perinneharrastuksen suosiota ja siirtää käsityötaitoa sukupolvelta toiselle. 

– Pian 95 vuotta alalla olleella Novitalla on nähty tietysti monia trendejä ja ilmiöitä, mutta viime aikoina koronapandemia, tämänhetkinen energiakriisi ja vastuullisen muodin kuluttaminen ovat olleet omiaan tekemään neulonnasta entistä suositumpaa, sekä nuorten että aikuisten joukossa. On hienoa tuottaa onnea puikkojen kilinän kautta, hän sanoo.

Teksti ja kuvat: Anniina Nissinen

Novita Oy

  • Novita Oy on vuonna 1928 perustettu perheyritys ja Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja.
  • Asiakaslehti Novita ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Lisäksi Novita julkaisee lehtipisteissä myytäviä teemanumeroita useampia vuodessa.

Onko mielessäsi aihe, josta haluaisit lukea Aikakausmedian sivuilta? Kerro meille!

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: