Haku

Vanha tuttu karhu vie viestin perille

Karhu syntyi jo vuonna 2016. Viime vuosien aikana se on seikkaillut monesti Suomen luonnonsuojeluliiton testamenttilahjoittamista koskevissa markkinointiviestintämateriaaleissa, ja marras‒joulukuussa karhulla kuvitettu mainos toi voiton Kuukauden aikkarimainos -kisassa.

Kisamenestys ilahduttaa järjestöä, sillä mainos syntyi kotikutoisesti pienellä budjetilla talon sisällä ilman media- ja mainostoimistoja.

‒ Pyrimme pitämään testamenttilahjoittamista käsittelevän markkinointiviestinnän yhtenäisenä sen tunnettuuden lisäämiseksi. Kampanjan kuvavalinta on hieman normaalista poikkeava, sillä yleensä käytämme oikeita, näyttäviä luontokuvia, Suomen luonnonsuojeluliiton markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen sanoo.

Mainoksen viesti on, että testamenttilahjoittaminen on hyvä ja helppo keino tehdä kauaskantoinen ja merkittävä teko suomalaisen luonnon puolesta.

‒ Haluamme luoda kuvaa testamenttilahjoittamisesta positiivisena asiana, mutta pyrimme pitämään mainoksen viestin hienovaraisena.

Suomen luonnonsuojeluliitto on ollut Hyvä testamentti -kampanjassa mukana vuodesta 2018. Printtimainoksen lisäksi kampanja näkyy järjestön somekanavissa ja omissa lehdissä.

‒ Pidimme viime syksynä myös aihetta käsittelevän webinaarin, ja toinen samanlainen on tarkoitus pitää kevään aikana. Mainostamme testamenttilahjoittamista myös esimerkiksi Googlen hakusanamarkkinointityökalun avulla, Tuominen kertoo.

Suomen luonnonsuojeluliitto tekee nykyään pääosin digitaalista mainontaa. Suurin haaste printtimainoksen suunnittelussa onkin Tuomisen mukaan klikattavien linkkien puute ja sen huomioiminen suunnittelussa.

‒ Mainokseen on saatava kaikki tarpeellinen tieto sisällytettyä riittävän tiiviissä mutta visuaalisesti miellyttävässä muodossa. Printtimainoksen näkevä ei varmasti kirjoita lehdessä olevaa linkkiä yhtä helposti hakukoneeseen kuin jos siirtyisi sivulle vain klikkaamalla. Myös tällaisten mainosten kohdentaminen ja tulosten seuraaminen on haastavampaa.

Suomen luonnonsuojeluliitolla on selkeät kohderyhmät, joita se tavoittelee. Tämä rajaa mediaympäristön valintaa.

‒ Väärin kohdennetuille ryhmille näkymisen riskinä on mahdollisen negatiivisen keskustelun nousu, Tuominen huomauttaa.

Marras‒joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kilpailussa toiseksi tuli Amgenin Korvaamaton luusto ja kolmanneksi Nollalinjan Nollalinja lähisuhdeväkivallalle. Tuomarina toimi lokakuussa kisan voittaneen Hankkijan markkinointipäällikkö Marjut Suokanto.

Hyvät ja tunteikkaat otsikot herättävät tajuamaan, ettei luonnonsuojelussa ole kysymys pelkästään ihmisten lapsista ja marjamaista. Testamenttilahjoitamiselle voisi löytyä kohderyhmää useammastakin mediasta.
Markkinointipäällikkö Marjut Suokanto, Hankkija

Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon?

Mainostaja: Suomen luonnonsuojeluliitto
Tekstit: talouspäällikkö Erkki Nenonen, varainhankinta-asiantuntija Tapio Yli-Kätkä ja markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen
Taitto: Tero Jämsä / Suomen Luonto
Viimeistely: päätoimittaja Heikki Vasamies / Suomen Luonto

Kuva: Ville-Veikko Mastomäki ja Emmi Riikoinen

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Suomen Kuvalehti

Kirjainten puuttuminen on kätevä koukku saada ihminen pysähtymään mainoksen ääreen. Luukato ja katoavat esineet on myös kiva oivallus. Parasta on se, että esineiden varjot ovat luuston osia.
Markkinointipäällikkö Marjut Suokanto, Hankkija

Korvaamaton luusto

Mainostaja: Amgen AB, sivuliike Suomessa
Johanna Rissanen, Product Manager

Mainostoimisto: KarpaloGroup, Creative agency
Johanna Yrjänäinen, Copywriter
Jaana Vuorinen, AD
Raisa Käyhkö, Project Manager
Jorma Luodes, Assistant AD
Catta Oras, Marketing Coordinator

Mediatoimisto: KarpaloGroup
Raisa Käyhkö, Project Manager
Jorma Luodes, Assistant AD
Catta Oras, Marketing Coordinator

Julkaistu: Anna, Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Suomen kuvalehti

Pysäyttävä ja ajatuksia herättävä mainossarja, joka ei kaipaa selittävää tekstiä. Kuvissa on raju kontrasti, kun toisen vanhemman paikalla onkin nyrkkeilysäkki. Hienoa, että roolit on esitetty myös toisinpäin. Mainos olisi ollut hyvä myös johonkin miehille suunnattuun aikakauslehteen.
Markkinointipäällikkö Marjut Suokanto, Hankkija

Nollalinja lähisuhdeväkivallalle

Mainostaja: THL Nollalinja
Oliver Kiviharju, viestinnän asiantuntija THL
Elisa Niklander, projektipäällikkö THL

Mainostoimisto: TBWA Helsinki
Erno Reinikainen, Executive creative director
Anette Michelsson, Account manager
Saana Simander, PR strategist
Suvi Höytö, Designer
Riina Leinimaa, Content producer
Netti Genberg, Copywriter
Jyrki Poutanen, Chief creative officer
Tuukka Tikkanen, Production manager
Tuomas Perälä, Copywriter
Jonna Yletyinen, Producer
Tommi Mäkelä, Production coordinator
Anna Harju, PR trainee
Kasimir Häiväoja, Senior Retoucher, Partner
Erkko Huhtamäki, Senior 3D Artist & Retoucher
Kari Ylitalo, Photographer

Mediatoimisto: TBWA Helsinki

Julkaistu: Me Naiset

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: